Drop it like it’s hot: zeven marketinglessen uit de ‘drop culture’

Drops: exclusieve modeproducten in beperkte aantallen, in een klein aantal winkels, soms zelfs zonder enige aankondiging vooraf. Deze hypes worden voor de hoofdprijs gekocht en voor nog een veel hoger bedrag doorverkocht. Vanuit marketingperspectief kunnen we de werkwijze achter ‘drops’ zien als een cursusje opvallen binnen een eindeloze stroom van informatie, met premium aanbiedingen en via krachtige storytelling. Zeven elementen voor een hype-formule uit de drop culture.

Vroeger was de modebranche nogal voorspelbaar met seizoensgebonden productlanceringen in de lente, zomer, herfst en winter. Maar in dit digitale tijdperk is dat niet langer wat de modebewuste consument wil. Er is een verandering gaande in de modewereld. Luxe modemerken als Louis Vuitton en Alexander Wang kijken steeds meer naar streetwear-labels en nemen het daarin zo bekende ‘drop model‘ over. Dit betekent dat ze steeds vaker exclusieve producten uitbrengen in beperkte aantallen, in een klein aantal winkels, soms zelfs zonder enige aankondiging vooraf. Dit maakt deze gehypete producten ‘holy grails’ met een astronomische prijs die voor nog een veel hoger bedrag worden doorverkocht. Hoewel je zou denken dat zo’n model slechts beperkt houdbaar is, blijft er een fiks enthousiasme bestaan rondom dit soort producten, gevoed door fashion insiders. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Yeezys van Adidas, uit de handen van Kanye West? Deze kostten in eerste instantie 200 dollar, maar brengen nu makkelijk het tienvoudige op in de resale-markt. Keer op keer weer.

Lees dit artikel op