Een model is niet alleen een hulp, maar ook een representatie van je eigen markt, bedrijf en merk

    Eind 2020 lanceerde SWOCC Merkmanagement Modellen: de SWOCC Selectie, een vernieuwde versie van het SWOCC Modellenboek samen met de Modellenbank, een online database van merkmanagement modellen. SWOCC gaat in gesprek over communicatiemodellen met Menno van der Steen, Marketing Communicatie-, Technologie- en Media expert en gastspreker aan de Universiteit van Amsterdam.

    Wat is volgens jou de top-3 modellen op het gebied van marketingcommunicatie?
    Een model moet wat mij betreft voldoen aan de volgende bruikbaarheidseisen:

    1. Het moet de realiteit daadwerkelijk vereenvoudigen en niet juist complexer maken. Bij sommige modellen duizelt het je van de termen en ingewikkelde verbanden.
    2. Het moet een oplossing bieden voor een regelmatig voorkomend probleem uit de praktijk.
    3. Het moet aanzetten tot nieuwe ideeën en routes.

    Het meest bekende -en in de marketing naar mijn ervaring meest gebruikte- model is het in 1898 ontwikkelde AIDA model, waarin de verschillende staten van consumenten in de klantreis een funnel vormen. Uiteraard is dit model al meerdere keren door verschillende bedrijven en personen ge-upgrade om te blijven passen bij de actuele ontwikkelingen. De aanvullingen van McKinsey (Customer Decision Journey) en Google (Zero Moment of Truth) hebben het model letterlijk ‘rond’ gemaakt. Goed om te bepalen welke marketingdoelstellingen per fase in de klantreis belangrijk zijn.

    Een ander model dat in veel situaties erg toepasbaar is, is de Golden Circle van Simon Sinek. Het dwingt marketeers verder te denken dan alleen het product of de dienst (‘what’ en ‘how’) die verkocht wordt. Daarmee biedt het model een route naar een diepere en relevantere merkstrategie (‘why’).

    In het boek Online Brand Identity geeft Joris Merks met Google’s Hero-Hub-Hygiëne model inspiratie, structuur en richting voor content strategieën tussen de ‘merkboodschap’ en ‘koop nu boodschap’ en hoe digitale data daarbij kan helpen. Door met de juiste content goed in te spelen op de interesse en behoefte die blijkt uit de online activiteit van een consument, ontstaat relevantere communicatie en een relevantere bijdrage van merken in het leven van consumenten.

    Lees verder op SWOCC