Geen geheime formule, geen shortcut to succes, geen sterrenstof

Boekrecensie door Wilco Verdoold, NIMA Register Marketeer

Je kent het vast. Goeroes die gouden bergen beloven. Vroeger vaak in de vorm van een piramidespel, tegenwoordig promoten ze zichzelf vooral via online media. Dat kan verleidelijk zijn. Maar de essentie is vaak hetzelfde: vooral de zelfbenoemde goeroe verdient aan de adviezen.

Want ondernemen is geen one size fits all. Toch is er veel te leren over ondernemen. Jurist en marketeer Charlotte Meindersma schreef er een boek over: Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak.

Eerlijk ondernemen

Dit boek had ook Eerlijk ondernemen kunnen heten. De auteur is super transparant en eerlijk. Ze belooft geen gouden bergen, maar geeft concrete en praktische adviezen. Over je handelsnaam en rechtsvorm. En bijvoorbeeld ook over het bouwen van een team, het aantrekken van klanten en het bepalen van je prijs. Ze deelt haar visie, kennis en ervaring en verbreedt dat met die van 12 andere ondernemers die ze voor dit boek heeft geïnterviewd.

Meester in de Marketing

Is dit nu een ondernemersverhaal, marketingboek of gaat het vooral over de juridische aspecten van ondernemen? Eigenlijk gaat die boek over alle drie. Met haar eigen ondernemerservaring als impliciete rode draad, word de lezer geïnspireerd voor het zelfstandig ondernemerschap. De kern beschrijft op een laagdrempelige manier de kansen die je daarbij met marketing kunt creëren en bevat de belangrijkste juridische noodzakelijkheden. 

Lees de hele recensie hier.

Dit artikel verscheen eerder op