Google steekt 25 miljoen in nieuw Europees mediafonds

Google investeert 25 miljoen euro in een speciaal Europees fonds dat mediawijsheid moet vergroten, desinformatie wil bestrijden en factchecking wil stimuleren. Onderzoekers, non-profit organisaties en uitgevers kunnen een beroep doen op dit European Media and Information Fund.

Google steunt het fonds de komende vijf jaar. Het heeft geen stem in welke projecten gesteund worden. Het fonds staat open voor academici en organisaties in de Europese Unie, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

Aanvragen kunnen nog niet worden gedaan (alleen ‘interesse tonen’) maar Google schrijft dat het fonds de komende weken aanvragen gaat behandelen.

“Als de eerste die aan het European Media and Information Fund bijdraagt, sporen we andere organisaties aan om onze voorbeeld te volgen en dit belangrijke werk ook te steunen. Het is overduidelijk dat er een gebrek aan financiering en research bestaat, met minder dan één op de tien Europeanen die ooit enige vorm van online mediatraining hebben gevolgd”, schrijft Google Europa-topman Matt Brittin.

Dit bericht verscheen eerder op Villamedia