Henri Willig Group: ‘Onze 30+ winkels spelen een cruciale rol in het bouwen van een sterk merk, dat garant staat voor veel beleving’

    Henri Willig Group is een van de drie genomineerden voor de NIMA Marketing Company of the Year award.

    Maak kennis met Henri Willig Group en Erik Hollander

    Henri Willig is een zelfstandig familiebedrijf gevestigd in Noord-Holland, dat zich onderscheid als ketenbedrijf in de zuivelindustrie – want onze activiteiten strekken “van land tot klant”. In Katwoude staat onze biologische veehouderij met ca. 120 Jersey koeien, die samen met de koeien, geiten en schapen van ca. 45 andere melkveehouders (voornamelijk in Noord-Holland en Friesland) melk leveren voor de meer dan 100 Goudse kaas variaties die worden geproduceerd in 2 kaasmakerijen, in Katwoude en in Heerenveen. Onze eerlijke en onderscheidende kwaliteitsproducten verkopen we niet alleen in Nederland, maar exporteren we ook naar ruim 35 andere landen. Een groeiend netwerk van inmiddels meer dan 30 eigen winkels in Nederland, Duitsland en Oostenrijk doen dienst als prachtige merkambassades, waarin naast kaas ook aanverwante producten onder het Henri Willig merk worden verkocht. Al onze bedrijfsactiviteiten worden uitgevoerd met een diep respect voor mens, dier en natuur.

    Erik Hollander heeft als marketing directeur een brede verantwoordelijkheid binnen het Management Team van Henri Willig. Naast de integrale aansturing van B2B en B2C Marketing geeft hij leiding aan productinnovatie, e-commerce en interne communicatie. Daarnaast begeleidt hij de lange termijn ontwikkeling en implementatie van de duurzaamheidsvisie van het bedrijf. Deze gevarieerde combinatie van strategische en operationele verantwoordelijkheden vormt voor hem de echte droombaan, die hij met veel passie en creativiteit invult in nauwe samenwerking met zijn marketing dreamteam. Buiten het werk zoekt Erik de nodige ontspanning met zwemmen, fietsen, wandelen en lezen. Hij woont met zijn gezin in Hilversum.

    Wat maakt jullie marketingaanpak onderscheidend?

    De visie van het bedrijf is om de wereld te inspireren met Henri Willig kaas. Dit doen we in nauwe samenwerking met groothandels en retailers. Geen enkele andere Nederlandse kaasmerk heeft zo’n breed portfolio (veel meer dan alleen kaas) voor onvergetelijke borrelmomenten overal ter wereld op de grondslag van de Hollandse gastvrijheid. Onze 30+ winkels spelen een cruciale rol in het bouwen van een sterk merk, dat garant staat voor veel beleving. Onze vriendelijke medewerkers doen er alles aan om elk van onze ruim 5 miljoen jaarlijkse bezoekers gastvrij te verwelkomen en de gelegenheid te bieden om onze kwaliteitsproducten te proeven, zodat onze gasten de beste aankoopbeslissing kunnen maken voor hun eerstvolgende speciale borrelmoment.

    Daarnaast hebben wij voor terugkerende consumenten een aantrekkelijke webwinkel, die is uitgegroeid tot een geavanceerde e-commerce experience en uitblinkt met haar kaas gerelateerde inspiratie. In de afgelopen jaren hebben wij ook veel geïnvesteerd in duurzaamheid. Zo is onder andere ons assortiment biologische kaasproducten flink uitgebreid vanuit de overtuiging dat we daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan ons verlangens dat samen genieten van Henri Willig kaasspecialiteiten ook voor toekomstige generaties mogelijk moet blijven.

    Wat is jullie voorbeeld merk?

    Het belangrijkste voorbeeldmerk voor Henri Willig is Rituals. Qua (offline en online) merkbeleving en onderscheidend vermogen van ons veelkleurige productportfolio presenteren wij onszelf aan de wereld als “de Rituals” onder de kaasmerken. We zijn geïnspireerd door hun strakke uitvoering van een herkenbare Retailformule. Er zijn en blijven gelukkig ook voldoende verschillen tussen beide merken, want als authentiek en innovatief Noord-Hollands familiebedrijf varen we uiteraard onze eigen koers.

    Wat is de eerste reactie op de nominatie?

    De nominatie voor de NIMA Marketingprijs (in de categorie Grootbedrijf) is zowel op Directieniveau als binnen het gedreven marketingteam van Henri Willig met groot enthousiasme ontvangen. Er heerst een sterk gevoel van trots voor de erkenning van de Jury voor onze transformatie naar een Marketing geleide organisatie. De familie Willig stelt zich van oudsher met gepaste nederigheid op en dat maakt hun waardering voor deze nominatie des te groter. Zo heeft de algemeen directeur al aangegeven graag aanwezig te willen zijn tijdens de Uitreikingsdag van de prijs op 15 juni.

    Wil jij aanwezig zijn tijdens de uitreiking van de NIMA Marketingprijzen? Kom dan 15 juni 2023 naar de NIMA Marketing Day in DeFabrique in Maarssen. Meld je hier aan.