Het succesverhaal van Anniek

    Wil je weten hoe zij hun Diploma hebben behaald?

    Ben je zelf aan het denken om een NIMA C opleiding te volgen, maar heb je twijfels hoe je dit moet aanpakken en wat je er allemaal voor moet doen?

    Laat je dan informeren door kandidaten die je voorgingen. Zij geven een volledig maar authentieke beschrijving over wie ze zijn en welke goals ze hadden voordat ze hieraan begonnen. Allen hebben bij verschillende opleiders de opleiding NIMA C gevolgd. Met succes!

    Op 5 maart 2024, zijn er 4 kandidaten opgegaan voor het laatste gedeelte van de opleiding, de NIMA C2, hét strategische plan! Altijd spannend! Van de 4 kandidaten zijn er 3 die het hebben gehaald. Één ervan is…

    Anniek Spekking

    Even voorstellen:

    Wie ben je?

    Mijn naam is Anniek Spekking. Al vanaf mijn hbo-studie Commerciële Economie ben ik geïnteresseerd in het vak Marketing. Tijdens mijn studie greep ik de mogelijkheden aan om mij hierin verder te verdiepen. Uiteindelijk heb ik er mijn werk van gemaakt en werk ik al vijf jaar met veel plezier als marketeer bij Taalcentrum-VU.

    Waarom gekozen voor een NIMA C-opleiding?

    Als enige marketeer bij een organisatie moet je veel verschillende eilanden bedienen en wort je tijd al snel in beslag genomen door de operationele werkzaamheden. Ook ik ervaarde dit tijdens mijn werk, waardoor een duidelijke marketingstrategie ontbrak. Steeds sterker kreeg ik de behoefte om strategisch te werk te gaan en daarmee de marketing intern naar een hoger niveau te tillen. Om dit te realiseren wilde ik mijzelf verder ontwikkelen op het gebied van strategische marketing en stuitte ik op NIMA C. Kijkend naar de toelatingseisen en de verhalen die ik gehoord had over deze opleiding, wist ik dat dit niet makkelijk ging worden. Gelukkig weerhield het mij er niet van om de uitdaging aan te gaan.

    Wat heb je moeten doen om de opleiding af te ronden en wat heb je moeten laten?

    Het eerste deel van de opleiding was aanpoten, maar prima te doen. Dat deel bestond uit theorielessen, gevolgd door een theorie-examen en een moduleopdracht. Het tweede deel, bestaande uit een strategisch marketingplan en de verdediging hiervan, was op zijn zachtst gezegd uitdagend, zeker naast een fulltime baan. Hier heb ik dan ook veel uren ingestoken, waarbij ik een groot deel van mijn vrije tijd heb opgeofferd. Werk en studie kwamen op de eerste plek, al dat andere kwam later wel.
    Om de studie met succes af te kunnen ronden, heb ik daarnaast regelmatig gespard met marketingprofessionals en -hoogleraren. Tijdens dit soort gesprekken krijg je toch weer nieuwe en andere inzichten dan dat je uit een boek kunt halen.

    Was je tevreden met de opleider en met je begeleidende docent?

    Ja, over het algemeen ben ik tevreden over de opleider, met name dankzij de begeleidende docent. De theorielessen, de docent, maar ook mijn mede-studiegenoten maakten mij nóg enthousiaster over het vak en het belang van strategische marketing. Met veel motivatie begon ik dan ook aan de laatste fase van de opleiding: het schrijven van een strategisch marketingplan.
    Dit traject ging echter niet zonder slag of stoot. De feedback vanuit mijn begeleider, tweede lezer en het NIMA lagen niet altijd op één lijn, waardoor ik het plan aantal keer moest herschrijven. En ook de verdediging ging niet zonder tegenslagen. Mede dankzij mijn begeleidende docent wist ik mij iedere keer te herpakken en mijzelf uit te dagen om het nóg beter te doen.

    Wat was de casus? Over je eigen bedrijf of heb je een ander voorbeeld gekozen?

    Ik heb een strategisch marketingadvies geschreven voor de vertaalafdeling van mijn werkgever Taalcentrum-VU. De vertaalmarkt is een turbulente markt met razendsnelle (technologische) ontwikkelingen. Met het oog op die ontwikkelingen heb ik onderzocht hoe wij onze positie in deze uitdagende markt verder kunnen verstevigen.

    Wat miste je?

    Vanuit de opleider miste ik een evaluatiemoment. Zodra je het afstudeertraject ingaat, heb je niet tot nauwelijks contact met de opleider.

    Wat vond je van het examen? Wat was goed, wat kon beter?

    Het schriftelijke en mondelinge examen waren beide erg pittig. De examinatoren waren zeer kritisch in hun feedback en vragen. Logisch ook, want we hebben het hier wel over een NIMA C-opleiding. Die kritische blik zorgt er bovendien voor dat je die extra paar stappen zet om je nóg verder te ontwikkelen op marketinggebied, maar ook zeker op persoonlijk vlak. Hierdoor haal je echt alles uit het leertraject. Dit maakt het diploma des te waardevoller. Niet voor niks wordt NIMA C zo hoog aangeschreven.


    Als feedback zou ik de opleider aanraden om de opleiding nog strakker af te stemmen op de door NIMA vastgestelde eindtermen. Op die manier zijn de criteria consistent en kan de begeleiding daarop afgestemd worden, zodat de cursist beter weet wat er verwacht wordt van een NIMA C-kandidaat.

    Hoe voelde het, toen je je uitslag kreeg bij de scriptie?

    Mijn eerste gevoel: ongeloof. Na jaren bikkelen kon ik bijna niet beseffen dat ik het gehaald had. Pas na de eerste paar belletjes om het nieuws te vertellen dat ik geslaagd was, kwam het besef steeds meer en overheerste een gevoel van opluchting, geluk en vooral trots.

    Wat ga je als NIMA C-professional anders doen?

    Al tijdens de studie probeerde ik het geleerde in de praktijk te brengen bij ons in de organisatie. Door te vertellen over het onderzoek, het belang van marketing en het strategische advies, is er intern meer draagvlak hiervoor. Vanuit dat draagvlak gaan we verder inzetten op het stimuleren van de samenwerking tussen diverse afdelingen, zodat we gezamenlijk het strategische advies ook echt gaan naleven.
    Daarnaast bieden de inzichten die ik heb verkregen, ook handvatten om de marketingwerkzaamheden strategisch uit te voeren.

    Jouw advies voor toekomstige studenten? En wat voor NIMA?

    Probeer niet alles zelf te doen. Schakel je netwerk en collega’s in. Breid daarnaast je netwerk uit met mensen en professionals die jou verder kunnen helpen tijdens dit traject. Dit vergroot je kennis, verkleint het gevoel dat je er alleen voor staat én het is ook nog is goed voor je netwerk; een mooie win-win-winsituatie als je het mij vraagt.