Hoe ver gaat Unilever eigenlijk met ‘marketing gericht op kinderen’?

    Een ijskaart als een vwo-literatuurlijst vol depressieve russen, lotsbestemde tachtigers en boze feministes?

    Best opmerkelijk, maar niet geheel verrassend was het nieuws van 21 april dat Unilever zich in zijn food-marketing niet langer richt tot kinderen, jonger dan 16. Het Schatkistje en perenijsje zullen verdwijnen. Liuk waarschijnlijk ook. Want ‘marketing’ is marketing.

    Unilever maakt serieus werk van zijn missie om de wereld mooier te maken en daarvoor is het te prijzen. Natuurlijk. Op een redactie vol marketingnerds leidt zulk nieuws tot de vraag hoeveel consequentie zo’n besluit nou eigenlijk heeft. Wie een blik werpt op de hele Unilever-merkfamilie komt snel tot de conclusie dat er eigenlijk maar weinig merken tussen staan waarbij je direct denkt aan kinderen als potentieel afzetkanaal. Welke producten zijn (nog) gericht op kinderen?

    Dit artikel is geschreven Luuk Ros en verscheen eerder op