Homo Deus, interessant voor de marketingprofessional die doordenkt.

Auteur: Yuval Noah Harari
Uitgever: Thomas Rap
ISBN: 9789400407237

Eerste druk: 2017 (recensie vijfde druk mei 2017)
Kernwoorden: macht, religie, humanisme, technologie, dataïsme
Boekrecensie door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer –  juli 2017

 

Na zijn succesvolle boek Homo Sapiens over 70.000 jaar menselijke evolutie, vervolgt Yuval Noah Harari zijn visie in Homo Deus. Het eerste deel van dit boek leest als een boeiend geschiedenisboek. Met helder beschreven voorbeelden over ongeveer alle religieuze of anderszins inspirerende stromingen die onze wereld gekend heeft. In deel twee en drie werkt Harari in ruim 400 pagina’s naar het geloof van de toekomst toe.

Dit boek is interessant voor de marketingprofessional die doordenkt. Die zich afvraagt wat nieuwe technologieën gaan doen met de economie en de macht. Wat datageloof doet met humanisme. Is dataïsme religie of wetenschap? In de 21e eeuw staan we bloot aan meer invloedrijke verzinsels dan ooit. In de marketing creëren we ze bovendien ook zelf. Er schuilt onbedoeld een marketeer in Harari als hij stelt dat ideeën de wereld alleen veranderen als ze ons gedrag veranderen.

Nu kunstmatige intelligentie op het punt staat om de menselijke intelligentie te overtreffen, kun je je afvragen of mensen de wereld blijven runnen. Biotechnologie en computer algoritmen zullen ons lichaam en onze hersenen omvormen en hele virtuele werelden kunnen scheppen.

Vroeger waren de machtigen machtig omdat ze bij alle informatie konden. En nu? Nieuwe kansen maken het moeilijker dan ooit om fictie van realiteit te onderscheiden. Tegenwoordig ben je machtig als je weet wat je kunt negeren, aldus Harari.

Het is een boek waar je even goed de tijd voor moet nemen. Geen typisch marketingboek, maar een filosofisch betoog waardoor de marketingprofessional zichzelf voorlopig zal blijven afvragen wat er gebeurt met een maakbare, menselijke belevingswereld.

 

Praktisch:                      *
Leesbaar:                      **
Actueel:                         ****
Vernieuwend:              ***
Oordeel:                        ***     Lezenswaardig