De NIMA Regio Oost Community heeft versterking gekregen in het bestuur. Ilse Janssen-Vermeulen is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie bij Processionals en al sinds de schoolbanken actief in het marketingvak. Ze gelooft sterk in de kracht van netwerken en het delen van kennis. Ilse ziet het vak veranderen, maar vooral verrijken, met thema’s als duurzame impact, intuïtief vakmanschap en de balans tussen data en gevoel. Tijd voor een nadere kennismaking.
Waarom heb je besloten om je aan te sluiten bij het bestuur van de NIMA Regio Oost Community?
“Ik ben marketeer sinds ik uit de schoolbanken kwam en dat is inmiddels alweer even geleden… Inspiratie ophalen en netwerken met vakgenoten vind ik heel waardevol én leuk. Het brengt mij vrijwel altijd nieuwe ideeën en extra energie voor de marketinguitdagingen waar ik op dat moment mee bezig ben. Dat geef ik ook graag terug in deze rol.”
Wat zijn volgens jou de belangrijkste marketinguitdagingen voor organisaties in Oost-Nederland?
“Multinationals en corporates zijn vaker te vinden in de Randstad. Voor MKB’ers is er vaak minder budget en meer noodzaak voor creatieve oplossingen. Tegelijkertijd is er steeds meer internationale concurrentie en maakt een krappe arbeidsmarkt de werving van talent uitdagend. In een klein marketingteam komt er veel op je af en helpt een beroepsvereniging als NIMA je bij het opdoen van kennis en een netwerk, wat je verder helpt.”
Welke ontwikkeling in het marketingvak volg jij met bijzondere interesse?
“Boeken die bovenin mijn kast liggen zijn bijvoorbeeld Scaling up – the impact add-on en Morele impact – kortom: gericht op het hebben van impact op het gebied van profit, purpose en people. Recent zou ik deelnemen aan een opleiding die gaat over de rol van marketing bij het bouwen van een duurzame toekomst, maar helaas was daar te weinig animo voor. Ik volg die ontwikkeling op de voet, anders moet ik toch een keer naar New York afreizen om daar wél de masterclass te kunnen volgen 😉”
Wat hoop je met jouw bijdrage te veranderen of in gang te zetten binnen de community?
“In de eerste plaats draag ik graag bij aan het organiseren van mooie bijeenkomsten, die goed bezocht en gewaardeerd worden – daarover heb ik al goede verhalen gezien en gehoord! Zo hoop ik dat meer mensen de kracht van een fijn netwerk ervaren en er kruisbestuiving ontstaat.”
Welke marketinggedachte, trend of jargon mag wat jou betreft direct de prullenbak in – en wat komt er dan voor in de plaats?
“Wanneer beïnvloeding manipulatie wordt en dit niet ten gunste van de doelgroep komt. Ik herinner me nog de Integriteitscode van het NIMA en het Integrity Diploma; dat staat nog steeds in mijn NIMA-omgeving. Ervoor in de plaats zie ik meer ruimte voor de juiste balans tussen datagericht werken én het inzetten van je intuïtie; die naarmate je meer ervaring hebt alleen maar sterker wordt.”