‘In de Top Marketing Club wordt ook veel gelachen’

    [vc_row][vc_column][vc_column_text]Ron Schneider
    Ron Schneider, lead marketing bij Eneco, over zijn Return on Inspiration

    De NIMA Top Marketing Club is een gezelschap van échte marketingbedrijven. Deze bedrijven hebben zich aangesloten om zich als bedrijf met al hun marketingprofessionals te verbeteren en om te werken aan een netwerk met vakgenoten. Vaak zijn het organisaties met enige tientallen tot wel meer dan honderd marketingprofessionals in dienst. NIMA helpt hen om alle lagen van de marketingorganisatie – directie, management, staf – te laten profiteren van de voordelen die een vereniging biedt. Dat kan in de vorm van een educatieprogramma, bijzondere presentaties rond specifieke onderwerpen zoals change management of marketing & finance, maar voorál door het netwerk. Want hoe bijzonder is het dat je collega’s spreekt die precies hetzelfde werk doen maar dan in een geheel andere industrie of geheel andere bedrijfstak? Ron Schneider is ‘lead marketing’ bij Eneco en met zijn organisatie al enige jaren lid van de Top Marketing Club.

    Misschien een aparte vraag maar een ‘lead marketing’, wat doet die?
    ‘Goede vraag. Het is eigenlijk heel divers. Als lead marketing ben ik binnen Eneco verantwoordelijk voor alle marketingexpertisegebieden, zoals bijvoorbeeld marketing intelligence, marketingcommunicatie, nieuwe proposities en pricing. De collega’s in deze teams werken in agile resultaatteams aan vaste klantopdrachten of werken aan bredere transformaties die onze klanten helpen ‘om te schakelen’. Dat kan gaan over ontwikkelingen in marketing automation, slimmer gebruik van data, nieuw te ontwikkelen proposities, partnerships of onze recent gelanceerde merkcampagne. Als lead marketing verbind ik belangen binnen het team en daarbuiten, geef richting en help mijn team succesvol te kunnen zijn in al deze domeinen. Superbreed dus en daarmee erg afwisselend en interessant.’

    Jouw organisatie heeft er heel nadrukkelijk voor gekozen onderdeel uit te willen maken van de Top Marketing Club. Wat halen jullie daaruit? Wat is de afweging?
    ‘Het leuke aan deelname is dat het voor een heel groot deel van mijn team relevante onderdelen biedt. Of het nu gaat om pricing, merkpositionering of change management. Ik zie echt dat er binnen Eneco steeds meer gebruik gemaakt wordt van de masterclasses en events die NIMA organiseert. Dat vind ik heel goed nieuws. Ik merk dat kennis delen en netwerken de deelnemers altijd weer inspireert en ook echt helpt een betere marketeer te worden. Ik vind het ook altijd een goed signaal om genoemd te worden als lid van de Top Marketing Club. Alhoewel we het zelf extern niet gebruiken bij bijvoorbeeld de werving van marketeers.

    Als Marketing-eindbaas – sorry voor dit – praat je onder meer via de NIMA TMC met andere marketingdirecteuren… Waar héb je het dan over?
    Bij welk energiebedrijf ze klant zijn en hoe en waarom ze omschakelen naar schone energie. Zoals met zonnepanelen of elektrisch rijden. En natuurlijk vooral over uitdagingen waar alle CMO’s tegenaan lopen. Die zijn vaak breder dan ons eigen vakgebied en gaan dan over de vraag hoe je marketing organiseert in de organisatie. Welke plek het heeft en hoe je daarin samenwerkt met andere expertises. Hoe ga je om met bijvoorbeeld het werven en behoud van schaars talent? Hoe werk je samen met bureaus? En er wordt ook gelachen. Ik heb daar altijd heel veel aan, het prikkelt je, houdt je scherp en zorgt voor nieuwe inspiratie. In drukke tijden is het qua agenda op het werk en thuis nog wel eens een uitdaging het te plannen, maar de Return on Inspiration is eigenlijk altijd goed.

    Zijn er specifieke ontwikkelingen in het vak die vooral marketingmanagers en -directeuren aangaat?
    Ik heb wel eens gezegd dat marketing een feestje moet zijn voor het hele bedrijf. Daar geloof ik nog steeds in. Echt werken vanuit een consistent en richtinggevend merkverhaal is dan een heel goede basis. Daarnaast vervagen grenzen door technologie, het wordt dus drukker op het feestje. De samenwerking met andere disciplines verandert daarmee en wordt intensiever. Het is van belang dat deze vernieuwingen hand in hand gaan met klant- en bedrijfsbelang. Werken vanuit de keten en die verbinding ook organiseren is dan cruciaal. Wat blijft, is dezelfde basis. Je echt goed inleven in je (potentiele) klanten, en deze inzichten gebruiken om iedere dag beter te worden in wat je doet.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]