Inbound marketing is een ‘klassieker’ binnen B2B-marketing en waarschijnlijk heb je er weleens van gehoord. Het is een methode die is gericht op het aantrekken van klanten door middel van hoogwaardige content en het creëren van een interactieve ervaring. Met inbound marketing focussen we op het leveren van waardevolle content/inhoud aan de doelgroep, in plaats van meteen actief proberen te verkopen.

We delen een aantal nuttige tips, lijstjes en analyses uit het recent verschenen NIMA Marketingfacts Jaarboek. Hoofdstuk 10 beschrijft B2B Marketing, en is geschreven door Wing Cheung; founder en digitaal strateeg bij Synerflow. Binnen het B2B marketingdomein heeft hij een bewezen trackrecord aan zowel de klant- als bureauzijde. Al meer dan 10 jaar helpt hij bedrijven bij het ontwikkelen en implementeren van online marketingstrategie op internationaal vlak. Veel voorkomende thema’s zijn: marketing & sales alignment, inzet van kanalen voor interactie met DMU’s en het boeken van resultaat boeken binnen complexe aankooptrajecten. Het is zijn passie is om ingewikkelde vraagstukken simpel en begrijpelijk te maken voor iedereen. Naast vakidioot is hij ook vader, fervent museumbezoeker, bourgondiër en is hij vaak te vinden op de fiets. Zijn levensmotto: “Of we vinden een weg, of we maken een nieuwe!” Onderstaande tekst is overgenomen uit zijn hoofdstuk.

Top of the funnel – TOFU

De top of de funnel (TOFU) is gelijk aan de awareness fase binnen de klassieke inbound marketing-funnel. Binnen deze fase is het publiek breed en vrij algemeen. Je probeert een grote groep mensen te bereiken die een probleem heeft. Ze zijn niet per se actief op zoek naar meer informatie over een mogelijk probleem of oplossing.

Volgens Sirius Decisions doet meer dan 70% van de B2B-kopers online onderzoek voordat ze een aankoop doen. In het TOFU-stadium wil je er dan ook zeker van zijn dat je hun meest betrouwbare en complete informatiebron bent. Doe daarom goed onderzoek naar mogelijke content voor deze fase, zodat prospects al tijdens de eerste touchpoints van de klantreis met jouw bedrijf in aanraking komen. Goede content is bijvoorbeeld te presenteren in de vorm van blogs, infographics, whitepapers en video’s over het probleem en de pijnpunten zelf, waarbij de oplossing ook genoemd mag worden.

Je leest het hele artikel hier.

Dit artikel is eerder verschenen op