In de afgelopen weken hebben zeven topmarketeers met goed gevolg de RM-procedure doorlopen en mogen zich in het vervolg Register Marketeer noemen. Het is voor de eerste keer sinds de introductie van de titel in 1992 dat zich in zo’n korte tijd – drie maanden – zoveel marketeers lieten certificeren als ‘RM’. Onder de nieuwlichters bevindt zich een aantal marketeers van grote en bekende marketingorganisaties. Een en ander in lijn met de plannen van het nieuwe college RM dat in december aantrad om zoveel mogelijk ‘toppers in marketing’ te laten aansluiten.

Expert Marketing Professional
Daarbij gaat het wel om kwalitatieve groei: Alleen ervaren en hoog gekwalificeerde marketeers met minimaal 15 jaar strategische marketingervaring kunnen Register Marketeer worden. De certificering voldoet aan internationale normen, waarmee de titel RM ook Europees wordt erkend. De titel wordt door beroepsvereniging NIMA uitgegeven en wordt toegewezen na een onderzoek en peer-to-peer assessment. Personen die als RM worden gecertificeerd, mogen ook de internationaal geldende titel EMP (Expert Marketing Professional) voeren. Register Marketeers zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks actualiseren. Iedere vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld.

Vakprofessionals
Omdat iedereen zich ‘marketeer’ mag noemen, ontbreekt, zeker voor buitenstaanders, veelal het zicht op kwaliteit. In die zin is de titel RM belangrijk voor herkenning en het uitdragen van een hoog kennis- en vaardighedenniveau naar de markt. Anderzijds staan Register Marketeers ook voor leiding ‘geven’: op verschillende manieren worden zij gestimuleerd om kennis en ervaring te delen met vakgenoten en professionals in andere beroepsgroepen, om op die manier bij te dragen aan de ontwikkeling van het vakgebied, de economie en de maatschappij als geheel. Samen met NIMA geven de Register Marketeers inhoud aan de missie van de beroepsvereniging om professionals in marketing, communicatie en sales te helpen en inspireren bij het ontwikkelen van hun kennis, vaardigheden en netwerk.

De nieuwe Register Marketeers worden onderdeel van een hechte community. Dit netwerk biedt een peer-to-peer omgeving voor het uitwisselen van ideeën en ontwikkelingen met vakprofessionals. Het netwerk wordt bestuurd door het college RM, onder voorzitterschap van Marc van Eck RM. Dit college organiseert sessies waarbij uitwisseling van kennis op verschillende manieren wordt bevorderd en waar meningen en visies worden gedeeld. Bij zijn aanstelling zei Van Eck: ‘We vinden dat álle topmarketeers zich moeten aansluiten of op z’n minst in contact moeten komen met het RM Netwerk. Binnen dit vakgebied veranderen de inzichten en kennis razendsnel. We zijn er als vakgebied en als economie bij gebaat veel onderling contact te hebben en kennis en inzichten uit te wisselen. En dat werkt ver door: een organisatie met écht marketing-dna denkt voortdurend na over het creëren van waarde voor de organisatie, maar óók voor zijn klanten en de maatschappij als geheel.’

Op dit moment zijn er 113 Register Marketeers. De onderstaande 7 marketingprofessionals zijn sinds 13 april officieel Register Marketeer.

Heleen Crielaard, Manager Marketing Rabobank
Philip Kok, Owner/CEO The Valley
Eric Kramer, CEO GroupM Nederland
Patrick Kuijsters, Director Marketing & Online SNS
Irene Grotendorst, Owner en Consultant CustomerMatch
Jacqueline Post-Kusters, Directeur Marketing Funda
Jan Willem Koch, Managing Director Continental Europe Hallmark Cards