5 november 2025

Interpolis gaat voor maatwerk in gedragsverandering

De redactie

Interpolis maakt werk van gedragsverandering door het niet alleen te begrijpen, maar ook te structureren en te personaliseren. We hebben daartoe gedragsladder voor veiligheid ontwikkeld. Een wetenschappelijk onderbouwd instrument dat mensen stap voor stap begeleidt naar veilig gedrag, passend bij hun persoonlijke situatie en bereidheid om te veranderen.

Door Patty Jansen, gedragswetenschapper bij Interpolis.

Van inzicht naar actie: gedragsverandering in kleine stappen

Gedrag van mensen veranderen is niet eenvoudig.  Interpolis kiest daarom voor een aanpak die werkt: kleine, haalbare gedragsstappen. Deze aanpak biedt duidelijkheid, kost minder energie en zorgt voor succeservaringen die de motivatie versterken. En kleine stappen, maken samen een grote verandering.

Door gedrag op te delen in overzichtelijke stappen, ontstaat een aanpak die mensen helpt om realistische doelen te bereiken. Zo kan voor de één het ophangen van een rookmelder de volgende stap zijn, terwijl een ander al toe is aan het oefenen van een vluchtplan.

Gedragsladder: maatwerk op basis van Rasch-analyse

De gedragsladder van Interpolis is gebaseerd op de Rasch-analyse, een statistische methode die gedrag rangschikt van eenvoudig naar complex. Denk aan gedrag in de auto. Van een ‘gordel omdoen’ tot ‘structureel de snelheidslimiet aanhouden’. Elke gedraging krijgt een plek op de ladder, en elke persoon krijgt een score op basis van het aantal gedragingen die hij of zij vertoont.

De intelligentie van het Rasch-model zit in het zoeken naar een zogeheten transitieve ordening. De stelling is dat iemand die een moeilijke gedraging doet waarschijnlijk ook een makkelijke gedraging uitoefent.  Denk aan een gedraging die weinig voorkomt zoals het oefenen van een vluchtplan. Dat is voor veel mensen lastig of tijdrovend. Een minder grote uitdaging is het ophangen van een rookmelder. Dat komt veel vaker voor.  Oefen je een vluchtplan dan is de kans dus groot dat je ook een rookmelder hebt hangen.

Als de data transitief geordend is volgens de Rasch-analyse, dan kun je alle gedragingen én alle personen netjes op één schaal plaatsen van makkelijk naar moeilijk, en van weinig naar veel veilig gedrag.

Kansrijk

Deze methode maakt het mogelijk om gericht en onderbouwd beslissingen te nemen en verandering mogelijk te maken. Zo kun je realistisch veranderpotentieel identificeren: wie is toe aan welke stap? Zo kan Interpolis gepersonaliseerde aanbevelingen doen. En we kunnen beter bepalen welke gedragingen kansrijk zijn voor algemene campagnes: dit zijn gedragingen in het midden van de ladder. Daarnaast kunnen we met de gedragsladder identificeren welke doelgroepen het meest ontvankelijk zijn voor verandering, en wat hun drijfveren zijn. Dit biedt kansen voor het ontwikkelen van gerichte gedragsinterventies.

Wetenschappelijke basis en strategische verankering

De gedragsladder is mede gebaseerd op mijn proefschrift Safe or Sorry? The psychology of domestic prevention behavior.De Behavior Change Group heeft, in opdracht van Interpolis de in het proefschrift uitgewerkte gedragsladder voor wonen uitgebreid naar de thema’s verkeer en online veiligheid. Interpolis vertaalt deze wetenschappelijke inzichten naar concrete strategieën die passen bij de persoonlijke situatie van klanten. Gedragsverandering is daarmee geen losse campagne, maar een strategisch instrument dat verankerd is in de organisatie.

Effectief en duurzaam

Interpolis laat zien dat gedragsverandering werkt als je het persoonlijk maakt en stapsgewijs aanpakt. De gedragsladder wordt toegepast op thema’s als verkeer, wonen en online veiligheid. Doel is om vanuit preventieoogpunt gedrag te veranderen.

Met de gedragsladder als kompas begeleidt de verzekeraar mensen naar preventief gedrag, niet door te duwen, maar door te begrijpen en te ondersteunen. Een aanpak die niet alleen effectief is, maar ook duurzaam.

 

Gerelateerde artikelen
14 nov 2025
“Eerst prikkelen, dan praten” Twan Vrijsen treedt toe tot bestuur NIMA Regio Zuid
Nieuw bestuurslid NIMA Regio Zuid: Twan Vrijsen (Barli) Twan Vrijsen, hoofd marketing en communicatie bij Barli – de woningfabriek van Nederland, versterkt het bestuur van NIMA Regio Zuid. Met ervaring aan zowel bureau- als klantzijde bouwt hij aan sterke merken en duurzame groei. Binnen Barli zet hij marketing in als motor voor innovatie in de woningbouw, en binnen NIMA wil hij bijdragen aan meer betrokkenheid en inspiratie onder Zuid-Nederlandse marketeers.
Lees meer
11 nov 2025
Strategische scherpte: waarom we vaak optimaliseren op het verkeerde niveau
Veel marketingteams focussen op kanalen en campagnes, maar groei begint bij strategische keuzes. Marion Panhuijzen (SpotOpp, NIMA Regio West) laat zien hoe je richting brengt met scherpe segmentatie, duidelijke koopmotieven en gerichte proposities. Haar kernboodschap: strategie is kiezen — minder ruis, meer focus en versnelde groei.
Lees meer
Complete nieuwsoverzicht
Gerelateerde trainingen
NIMA AI Academy Online
Een heel jaar toegang tot de online AI Academy ism Skillstown
Lees meer
20 november
Masterclass: Maak van medewerkers merkambassadeurs
Employee Advocacy on steriods, groei je business met supertevreden medewerkers
Lees meer
27 november
Education Day, Data on Consumer Insights 2025
Lees meer
Complete trainingenoverzicht
Gerelateerde events
27 november
Brein en Gedrag lunchwebinar: Hoe je aandacht trekt met beeld
Beïnvloeden met beeld: praktische inzichten voor marketeers
Lees meer
18 maart
Regio Zuid & Young Professionals: Efteling
Exclusief voor NIMA Regio Zuid leden en NIMA Young Professionals
Lees meer
4 juni
Regio Zuid: Lamb Weston
Van aardappel tot merk: het verhaal achter het frietje
Lees meer
Complete eventoverzicht