(Interview NIMA Classes) ‘Positionering versus propositie: prettige wedstrijd’

Ze worden vaak in één adem genoemd: een positionering en een propositie. Voor de één een beetje muggenzifterij uit de krochten van de marketingstrategie, voor een ander zo ongeveer het uitgangspunt van marketing. Het is ook een van de weinige marketingkwesties waarover professoren Byron Sharp en Mark Ritson van mening verschillen. Marc Westeneng van Flowresulting is specialist op het gebied van propositie-ontwikkeling, customer experience en prijsstrategie. Hij stelt dat het bouwen van een marketingpropositie topsport is.

Waar een positionering tot doel heeft om eigenschappen te verzamelen die je om welke reden dan ook doet afwijken van alle andere aanbieders, richt het ontwikkelen van een propositie zich echt op het moment van de waarheid. Een propositie is een concrete belofte aan je klant die voortvloeit uit je positionering. Dat je door en door schoon wast, bijvoorbeeld. Of dat je een bouwmarkt bent voor makers. Of dat je bij wakker Nederland hoort als je een krant leest.

Lees dit interview met NIMA Class-docent Mark Westeneng op