Jeroen Hubert (IKEA) komt naar CMO Diner NIMA Top Marketing Club

Op 15 mei a.s. organiseert NIMA Business Members exclusief voor de CMO’s in het netwerk van de Top Marketing Club het eerste CMO Diner van dit jaar. Nadat we in 2015 Byron Sharp mochten verwelkomen en vorig jaar ex CMO Red Bull Huib van Bockel, zijn we er opnieuw in geslaagd een grote naam uit het buitenland te strikken met een heel kort lijntje naar de Nederlandse marketingpraktijk. Jeroen Hubert, sinds 1 september Global Marketing Communication Manager bij IKEA. Hij pakt speciaal voor deze gelegenheid het vliegtuig naar ‘huis’ en deelt zijn ervaring met managers en marketingbestuurders in het NIMA-netwerk

Design for Function
Huberts loopbaan kent een stormachtig verloop. Hij was onder meer werkzaam bij Friesland Campina en PepsiCo, maar raakte vooral bekend als marketingmanager van Wehkamp.nl. Daarna trad hij – pas drie jaar geleden – aan bij IKEA als Country Marketing Manager IKEA Nederland. Eind 2014 werd IKEA daarop door consumenten aangewezen als ‘meest inspirerende merk’. In 2016 werd IKEA door de San uitgeroepen tot Adverteerder van het Jaar en won het een Effie én de Paul Mijksenaar Design for Function Award. In zijn Nederlandse jaren heeft Jeroen met zijn team een inhaalslag gemaakt op het vlak van digital, data analytics en e-commerce. Op uitnodiging van NIMA sprak hij daarover eerlijk en uitgebreid als keynote op MIE 2016; een presentatie die de aanwezigen nog lang zou heugen.

Cultuur
Inmiddels heeft Jeroen de verantwoordelijkheid voor de wereldwijde marketingcommunicatie voor IKEA in 43 landen. Zijn nieuwe standplaats is Malmö en zijn primaire focus is om invulling te geven aan IKEA als ‘global brand with local accents’. In een vraaggesprek met Adformatie zei Hubert daarover in september 2016: ‘Het is wel snel ja. Er was nog meer dan genoeg voor mij te doen in mijn huidige rol. We staan nog maar aan het begin van het uitrollen van “Aandacht maakt alles mooier”. Maar als je voor een functie als deze gevraagd wordt, dan moet je het gewoon doen. Ja, ik heb wel heel eventjes getwijfeld, maar zo’n positie komt niet vaak vrij, zeg eens in de vijf jaar. Het is ontzettend gaaf, deze kans moet ik grijpen.’ IKEA kent volgens Hubert geen cultuur van ‘de grootste landen leveren het leadership’. Maar het feit dat IKEA Nederland iemand voor deze positie levert, is toch wel bijzonder. ‘Voor IKEA-begrippen is Nederland een kleine markt.’

Values
De snelheid waarmee IKEA inspeelt op veranderingen in smaak, voorkeuren en klantverwachting intrigeert veel vakgenoten. Daarbij hanteert IKEA een marketing executie-strategie die bijna diametraal anders is dan die van veel andere global corporates: Er mag juist heel veel van ‘Zweden’ en tegelijk blijven de brand values en missie overduidelijk en overal boven de voordeur gebeiteld: herkenbaar voor eigen mensen, klanten maar ook andere stakeholders. Niemand vindt niets van IKEA.

NIMA Business Members heeft hem gevraagd om op 15 mei te vertellen over zijn bevindingen in zijn eerste half jaar als Global Marketing Communication Manager, maar vooral om samen inhoud te geven aan de doelstelling van de NIMA Top Marketing Club om snel en met de juiste stakeholders ideeën, insights en ervaringen uit te wisselen die het verschil maken. Vanuit zijn bijzondere positie is hij in staat global én regional hypes te scheiden van de trends en te delen wat de need to knows zijn voor internationale retail, communicatie en branding. Los van dat willen we hem gewoon graag uithoren. Als one of the guys (v/m) en gewaardeerde marketingcollega met de spreekwoordelijke poten in de modder en handen aan de knoppen, blijft Hubert bovenal een nuchtere en hardwerkende Hollandse marketeer over de grens die we graag ontvangen als headliner van het TMC Marketing Executive Diner.