Sinds Laura Oosterbroek MSc SMP bijna 15 jaar geleden afstudeerde, is er veel veranderd in het marketinglandschap. Ze vindt het daarom belangrijk om bij te blijven: “Door jezelf uit te dagen, te blijven ontwikkelen en kennis te delen, helpen we elkaar om het marketingvak steeds weer op een hoger plan te brengen.”
Met een master in Management, Economie en consumentenstudies (MME) op zak, haar NIMA B diploma en ruime ervaring als marketing-communicatieadviseur, kent Laura menig aspect van ons veelzijdige vakgebied. Tegenwoordig is ze als Hoofd Marketing bij Vanderkamp – The Dutch Water Engineers (voorheen Vanderkamp Pompen) verantwoordelijk voor de sales en marketingactiviteiten van deze specialist op het gebied van (het verhuren en ontwikkelen van) grote pompinstallaties. “Zo’n drie jaar geleden kreeg ik de kans om bij Vanderkamp marketingactiviteiten vorm te gaan geven. Het analyseren van zowel de portfolio als de markt en het definiëren van (nieuwe) doelgroepen speelde hierbij een grote rol. Inmiddels hebben we hier flinke stappen in gezet. Afgelopen jaar zijn we onderdeel geworden van Workdry International. Voor mij betekent dit dat ik naast mijn dagelijkse werkzaamheden nu nauw betrokken ben bij het brand identity traject van de groep. Erg leerzaam en uitdagend.”
“Les geven aan studenten levert me vooral heel veel energie op. En PE punten voor mijn SMP-certificering”
Ondanks haar drukke baan vindt Laura ook nog tijd om de Zwolsche Roei- en Zeilvereniging voor te zitten. En geeft ze les op het gebied van marketing & sales op het Deltion college (MBO). “De studenten, accountmanagers in de dop, weten me vaak positief te verrassen met hun kennis en inzichten. Lesgeven kost weliswaar tijd, maar het levert me vooral heel veel energie op”, vertelt Laura enthousiast, “en natuurlijk PE punten voor mijn NIMA SMP-certificering.”
“Je ziet mij en mijn team graag verschijnen op de NIMA Marketing Day, of bijvoorbeeld NIMA B2B Exchange”
Sinds 1,5 jaar draagt Laura de titel SMP achter haar naam en is ze dus gecertificeerd NIMA Senior Marketing Professional. “Deze titel is voor mij een stok achter de deur om me actief te blijven ontwikkelen binnen ons vakgebied en kennis te vergaren. Bovendien bezoek ik graag de SMP netwerkbijeenkomsten, om te kunnen sparren met gelijkgestemden. De PE-punten die vereist zijn om SMP gecertificeerd te blijven, verdien ik niet alleen door mijn kennis te delen met studenten en netwerkbijeenkomsten te bezoeken, maar ook door het schrijven van blogs en volgen van e-learnings”, aldus Laura. “Daarnaast zie je mij en mijn team graag verschijnen op de NIMA Marketing Day, of bijvoorbeeld NIMA B2B Exchange. En wie weet waag ik me ooit nog eens aan NIMA C. Maar dan moet ik eerst in wat rustiger vaarwater zitten.”
“Marketing speelt een grote rol in het integreren van AI binnen organisaties”
Onlangs volgde Laura de NIMA e-learning AI. “Ik ben ervan overtuigd dat AI bedrijven gaat helpen een slag te maken in efficiëntie. Marketing speelt daarbij een grote rol”, stelt Laura. Die nieuwe marketingrol gaat volgens Laura overigens veel verder dan het optimaliseren van teksten met hulp van ChatGPT: “Met Co-Pilot maak je nog sneller analyses in Excel. Daar win je als marketeer erg veel tijd mee. Daarnaast zijn het in mijn ogen juist de marketeers, die samen met IT en Finance de verantwoordelijkheid delen binnen een organisatie om AI te integreren in processen. Door collega’s te leren wat we met AI kúnnen doen en juist niet moeten doen, denk aan het delen van financiële gegevens, helpen we bedrijven efficiënter te worden. Hierin zie ik marketing als een echte kartrekker.”