Stuurlui aan de wal hebben makkelijk praten. Wel of niet zakken met de prijs? Concurreren of je concurrenten juist nu opzoeken? Productontwikkeling of toch beter even wachten? Nieuwe segmenten aanboren, markt creëren, wel of niet communiceren? En met welke toon? Digitaal adverteren of juist flyers door de hele wijk? Een online winkel beginnen? Zomaar wat actuele kwesties waar je als ondernemer dezer dagen mee rond kunt lopen.
Wing Cheung van #Hulpisonderweg, dat probeert om MKB-ondernemers in zwaar weer te koppelen aan vrijwillige marketeers met wat ervaring, was zelf een beetje beduusd van het succes. Doel van de vraag-en-aanbodsite hulpisonderweg.nl was om ‘een steentje bij te dragen’, maar Cheung en medebedenker Stefaan Vuylsteke vielen bijkans in een warm zwembad van complimenten en bijval. De nieuwe NIMA-directeur Kirsten Andres kreeg naar eigen zeggen spontaan een blij gevoel van het hele initiatief én van het idee dat we er via een oproep op Marketingfacts en Nima.nl toch redelijk wat digitaal volk op de been hebben gebracht. Een korte follow up:
Want – Ching – je hebt genoeg vrijwillige marketingprofessionals nu?
De afgelopen twee weken hebben we hoofdzakelijk op de marketeers gefocust zodat we voldoende aanbod hebben op het platform. Sinds afgelopen vrijdag zijn we pas echt gestart met het bereiken van ondernemers door een interview op NPO radio 1 erover te hebben. Ik moet zeggen de massale aanmeldingen komen voornamelijk door de steun van de NIMA. We zitten net over de 100 hulpaanbiedingen en hebben over de 200 aanmeldingen waar ook ondernemers tussen zitten. Marketingfacts werkt gewoon super goed, onze dank hiervoor.
Jullie hebben een oproep gedaan naar marketeers, maar die ondernemers die een marketingzetje in de rug kunnen gebruiken moeten jullie natuurlijk wel weten te vinden….
Klopt en door die oproep hebben we er meer dan zeventig hulpaanbiedingen bij gekregen en over de honderd aanmeldingen. Dat is mooi. Wat we merken is dat ondernemers wat moeite hebben om een hulpaanbod plaatsen. Misschien omdat ze niet zo snel open en bloot willen laten zien dat zij hulp kunnen gebruiken. We hebben wel verschillende e-mails gehad van ondernemers die hulp nodig hebben, dus die zijn gematcht met een hulpaanbod dat bij hun probleem past. We horen ook van verschillende marketeers dat er contact met ze is opgenomen.
Je gaf al aan dat zowel vraag als aanbod enorm kunnen verschillen van insteek, van een uurtje bellen tot echt hulp bij het maken van een plan of een heroriëntatie op de markt. Heb jij enig idee welk soort vragen het meest voorkomt? Zit daar een lijn in?
Van wat we de afgelopen week hebben gezien in onze mailbox gaat het er vooral om hoe de ondernemer zijn of haar bestaande klanten en potentiële nieuwe klanten kan benaderen nu ze bijvoorbeeld niet meer op beurzen kunnen staan of open kunnen. Wat we ook veel zien is de vraag hoe zij zich kunnen heroriënteren op de markt door middel van nieuwe business modellen. Zo heeft een vriend van me, die belangeloos een basis-webshop aanbiedt, verschillende ondernemers geholpen met het opzetten van een webshop als extra kanaal.
Niet dat we ‘gratis’ teveel willen promoten – tenslotte heeft alles waarde, marketing gaat juist om het uitwisselen van waarde – maar dit is eigenlijk ook best een business model ná corona. Ooit wordt alles weer normaal en dan is dit een soort mini pitch. Zie jij een vervolg?
Doordat we vanuit de marketing-community de helpende hand bieden aan de getroffen ondernemers, gaan die ondernemers juist op een laagdrempelige manier ervaren waarom marketing zo belangrijk is voor hun bedrijf. Althans dat denk ik. Op deze manier zetten we ook de marketingbranche zelf in een positief daglicht. Ondanks die commerciële instelling van marketeers, zijn we bereid om anderen belangeloos te helpen in tijden van nood. Ik geloof er zeker ook in dat als je een ondernemer echt goed op weg helpt, die eraan zal denken wie hem of haar heeft geholpen.
Maar niet meer dan dat?
Nee. Wat we juist veel zien is dat er ook enorm veel hulpaanbod is door marketeers die gewoon een baan hebben. Het is supermooi om te zien dat wij als marketeers kennelijk bereid zijn om anderen volledig belangeloos te helpen. Iedereen heeft weleens hulp nodig, alleen in welke vorm en voor welke doelgroep verschilt. We bewegen met de stroming mee. Wat ons betreft is dit de eerste stap naar een permanente beweging waarbij we op verschillende manieren mensen blijven faciliteren om elkaar te helpen. We hebben uit allerlei hoeken van de samenleving positieve reacties gekregen en gaan met al die partijen in gesprek om te kijken hoe we dit verder kunnen uitbouwen, waarbij het concept in essentie hetzelfde blijft. Het einde van de crisis is zeker niet het einde van dit initiatief. In welke vorm het voorleeft hangt af van kansen en mogelijkheden voor ons liggen.