Marketing begint met Dorkas en eindigt met Dorkas

Register Marketeer Dorkas Koenen (51) van Rabobank Nederland is gekozen tot CMO of the Year 2022. Hij kreeg de award voor zijn werk waarin hij de Rabobank heeft teruggebracht naar de kern: een coöperatieve bank met zijn wortels in de samenleving. Hij was niet de enige die het nieuws gisteren schaterend heeft vernomen. Het aanstaande NIMA Marketingfacts Jaarboek ging deze week naar de drukker. 490 pagina’s over marketing. Voorwoord van Dorkas Koenen, laatste bladzijde is een CX-case. Over Dorkas. Nee dat was geen toeval.

Gisteren werd voor de eerste keer de CMO of the Year Award uitgereikt. De prijs is een erkenning voor vernieuwende en inspirerende marketingdirecteuren die resultaten boeken en mag worden beschouwd als een doorstart van de decennia uitgereikte Marketeer of the Year. Die titel was op zijn beurt weer verbonden met het (het) Tijdschrift voor Marketing, maar dat bestaat niet meer en Adfo riep een wat meer bestuurlijke titel in het leven. Oké. Beetje jammer, want zo kunnen marketingwetenschappers ‘m nooit winnen. Wat ons betreft zou een Frambach, Van Noort, Koelemeijer of Verlegh ook best eens op het schild mogen worden gehesen.

Dit artikel verscheen eerder op