Marketing, duurzaamheid en de gemakkelijke waarheid

    Op dinsdag 5 juli organiseerde NIMA zijn derde NIMA lunchbreak Webinar in de reeks ‘De Toekomst van Marketing’, met als thema ‘Duurzaamheid & Ons Gedrag’. Daarvoor mocht ik in gesprek met Klaske Kruk, oprichtster van Circularities, Ronald Voorn, docent op de Hogeschool Utrecht en Universiteit Twente en Wouter Staal, founder en CEO van YB by Yoghurt Barn. Samen bespraken we óf en hoe we het gedrag van onszelf en van consumenten kunnen beïnvloeden om duurzame keuzes te maken.

    En dat werd een boeiend uurtje (dat je trouwens ook prima als audio-file kunt uitluisteren). Eerder spraken we in deze serie over Marketingleiderschap en in een tweede sessie over artificial intelligence. Ditmaal gingen we het hebben over duurzaamheid, ons gedrag en de rol van marketing daarin. Want: Duurzaamheid staat bij de meeste marketeers hoog op de agenda. Marketing moet vandaag de dag draaien om economische maar óók maatschappelijke waarde, de heilige drie-eenheid, people, profit & planet. Een mooie uitdaging, waar we die waarde goed kunnen laten zien. Marketeers maken markt, ook als het gaat om producten en diensten die een minder negatieve footprint hebben. Of zelfs in positieve zin bijdragen aan de wereld: dat je iets toevoegt met de aanschaf….

    Dit artikel is geschreven door Luuk Ros en verscheen eerder op