Marketing- én gelukprofessor Micael Dahlén: ‘Marketeers hebben verplichting mensen gelukkiger te maken’

Wat de mens onderscheidt van andere dieren, wat de nadelen van digitale transformatie zijn (schermverslaving) en waar wij mensen gelukkig van worden. Dat zijn drie grote thema’s die Micael Dahlén (45), de rockstar marketingprofessor uit Zweden, aansneed bij zijn opening keynote van Nima Marketing Day 2018. Dahlén, die er niet uitziet als een professor of marketing & consumer behavior aan de Stockholm School of Economics – eerder als een rocker met zijn lange haren, vele tatoeages en gelakte nagels – trakteerde zijn publiek op een geestig verteld verhaal vanuit het perspectief van gewone mensen. Maar wat konden zij ervan meenemen naar hun marketingpraktijk van alledag?

Dahlén daagde zijn publiek direct uit. ‘Ik kan jullie niet zien. Hebben jullie je smurfenspiegel weggestopt? Of lijden jullie niet aan SWS?’ Hij doelde op het verschijnsel dat gezichten in het donker blauw kleuren, wanneer mensen op hun smartphone ‘zitten’. En SWS, zo verklaarde hij, staat voor ‘Smartphone Withdrawal Syndrome.’ Het was volgens hem helemaal niet erg, zei Dahlén met sarcasme, om te vervolgen met verschillende macabere voorbeelden en gevolgen van ons gedrag.

Lees dit artikel op Adformatie