Iedereen die weleens in een organisatie heeft gewerkt waar een échte salesafdeling, of een salesteam, aan het eind van de funnel lonkt, weet dat er nogal wat culturele verschillen kunnen bestaan tussen ‘de marketing’ en ‘de sales’. Met name in bedrijven die zich richten op zakelijke klanten kun je bijna op de parkeerplaats al zien wie waar werkt. Althans zo luidt het vooroordeel, want in werkelijkheid is sales natuurlijk onderdeel – of misschien het doel – van het marketingproces.

Voor een oprecht marktgerichte onderneming maakt het culturele verschil tussen marketing en sales niet zoveel uit, want uiteindelijk heeft iederéén er een commerciële blik, creatieve geest én een luisterend oor, maar het stereotype is hier en daar nogal hardnekkig. NIMA biedt sinds jaar en dag ook een NIMA A en B Sales-opleiding, want zoals dat gaat bij de broertjes en zusjes in één gezin lijken de verschillen op de vierkante centimeter misschien enorm, voor de buitenwacht lijkt het allemaal op elkaar. Zelfde DNA, ander karakter. De aangever en de afmaker. Teamwork to the max.

Lees dit interview met NIMA Sales-docent Rikus Huiskes op