Geschreven door Luuk Ros, Editor in Chief bij Marketingfacts

Marketing voor banken, verzekeraars, hypotheekadviseurs hééft ontegenzeggelijk een beetje schijn tegen, want ‘toch wat saai’ en sinds 2008 ook niet altijd onbesproken. En tóch is het een hele mooie categorie-afslag in het marketingvak. Daar zijn verschillende redenen voor, maar de belangrijkste moet toch zijn dat we er állemaal mee te maken hebben. Je kunt géén auto hebben, je zult altijd een bankrekening hebben. Een woning is een recht, een WA-verzekering is een plicht. Je zit als professional Marketing in Financial Services vaak letterlijk aan tafel. Te wikken, te wegen en te luisteren.

Daarbij zijn het bedrijven die over uitzonderlijk veel data beschikken, die dan ook weer uitzonderlijk goed beschermd moeten worden, er is veel ruimte voor innovatie en de eisen van klanten zijn heel hoog. En terecht natuurlijk. Het gaat immers over finance. Jouw portemonnee of de portemonnee van je bedrijf. Het gaat niet over de impulsaankoop van een blikje frisdrank. En daarbij komt ook nog dat we juist nu als maatschappij en economie in een uitdagende tijd zitten. Behoeft verder geen betoog, maar menigeen is veel méér met geld bezig en het rondbreien van de begroting – thuis en zakelijk – dan pakweg twee jaar geleden. Er heerst ook onrust over de bescherming van gegevens over je meest private bezit: je bezit zelf.

Marketing in Financial Services

De NIMA Financial Services Community is een platform om kennis en ervaringen uit te wisselen en zo het vakgebied Financial Services verder te brengen.  Voor 2023 heeft de NIMA Community Financial Services vier bijeenkomsten gepland, waarvan een aantal online en een aantal fysiek bij één van de aangesloten leden. Mocht het je boeiend, interessant en/of waardevol lijken daar eens bij aanwezig te zijn, ben je van harte welkom! Mail NIMA of zoek contact met één van de bestuursleden van Financial Services. Ze staan je graag te woord.

  • 1 maart 2023 (online sessie)
  • 7 juni 2023 (fysiek bijeenkomst)
  • 6 september 2023 (online sessie)
  • 6 december 2023 (fysieke bijeenkomst)

In finance kun je als marketeer écht het verschil maken, want tussen de betá’s met hun spreadsheets en de ‘markt’ met zijn gewone mensen kan het heel goed gaan (Tikkie was natuurlijk een mooi voorbeeld) maar ook helemaal mis. Dat gegeven heeft een groep marketingprofessionals er een aantal jaar geleden toe verleid een eigen clubje in de club te beginnen: NIMA Financial Services bestaat uit een groep marketingprofessionals uit verschillende deelterreinen van het vak, maar ze hebben allemaal iets met geld, het ontbreken van geld of het schuiven met geld. Finance. En marketing in finance is tot op een heel hoog niveau nog altijd een mensen-mensen-vak.

Tot hier de motivatie om uit nieuwsgierigheid een keer aan te sluiten bij een bijeenkomst van dat gezelschap. Korte uiteenzetting: NIMA heeft ongeveer dertig van dergelijke marketingprofessionals in één community (NIMA Communities brengen marketeers samen) en die delen kennis over issues waar ze als vakgebied ‘Marketing in Financial Services’ tegenaan lopen.

ABN Amro zit er bij wijze van spreken naast Rabo, Reaal zit er naast Klaverblad. Op zich is dát al een mooi gegeven en we werden uitgenodigd op een ontbijtsessie bij ING ditmaal. In Amsterdam, in het nagelnieuwe derde hoofdkantoor in twintig jaar tijd (zijn ze zelf ook niet trots op), maar laat dit dan de laatste zijn. Het is sowieso de mooiste. Met veel hout, groen, grote schermen, prima koffie en bovenal veel mensen. Dat laatste was misschien wel de grootste geruststelling.

Lees het artikel hier verder

Eerder verschenen op