Marketing is medeplichtig. En deel van de oplossing.

    Het wordt tijd om ‘Marketing for Good’ eens stevig te gaan uitdragen. Dat vereist wel een complete paradigma-shift.

    ‘De grootste uitdaging zal ongetwijfeld strategisch zijn. Momenteel heeft marketing één heer te dienen en dat is commerciële groei.’ We spraken met Alexis Eyre. Zij hoopt de gedragsveranderende mogelijkheden van marketing te heroriënteren en daarmee het vak en de functie nieuw leven in te blazen.

    Grofweg driekwart van de marketingdirecteuren wíl graag meer communiceren over groene initiatieven, maar vreest te worden beschuldigd van greenwashing. Ze vinden zelf wel dat ze meer moeten doen aan duurzaamheid en groene initiatieven, maar de meesten van hun marketeers hebben nauwelijks opleiding op het gebied van duurzaamheid. De bekende fundamenten van marketing zijn vooral afgestemd op commerciële prestaties en vaak minder geschikt voor duurzame (of duurzamer) initiatieven.

    Mastercourse Sustainable Marketing

    NIMA wil daar in positieve zin iets aan veranderen en brengt een nieuwe mastercourse Sustainable Marketing, met als ondertitel ‘re-orientate & reinvigorate the behaviour changing capabilities of Marketing’. De eerste editie ervan staat geprogrammeerd op 2 maart.

    Engelstalig want de docenten zijn ook Brits: Alexis Eyre en Paul Randle volgden begin dit decennium een opleiding Business Sustainability Management van het Cambridge Institute of Sustainability Leadership. In de jaren die volgden ontwikkelden ze een Sustainable Marketing Compass (SMC) – een raamwerk dat duurzaamheid verankert in het hart van marketing. Ze geven advies over duurzame marketing en helpen organisaties hun capaciteiten en de overgang naar duurzame marketingpraktijken te versterken Ze hopen daarmee de gedragsveranderende mogelijkheden van marketing te heroriënteren en nieuw leven in te blazen.

    Lees het artikel hier verder.

    Eerder verschenen op