Marketing meets MVO | Tomaten moet je dorstig houden

    “Tomaten die weinig water krijgen, worden lekkerder”, zegt Noortje Goethals, brandmanager bij Knorr. “Lekkerder en duurzamer. Daarom gaan onze tomatenkwekers slim om met water.” Vanaf 2010 werkt Unilever achter de schermen hard aan verduurzaming. Per product hebben ze de productieketen doorgelicht om te weten waar het grootste verschil gemaakt kon worden. Vanaf dit jaar begint Knorr daarover te vertellen aan de consument.

    marketing meets MVO, unilever

    Goethals: “Het is best spannend hoe we dit gaan doen. Want duurzaamheid is voor veel consumenten nog een moeilijk begrip. Daarom vind ik het erg leuk om daar op 26 september over te sparren met andere marketeers en MVO-managers tijdens Marketing meets MVO.”

    Op 26 september 2016 organiseren NIMA Wereldmarketeers en MVO Nederland de tweede Marketing meets MVO op het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam. Doel van de bijeenkomst is MVO-managers en marketeers met elkaar te laten praten over de marketing van duurzaamheid. Hoe breng je marketing en MVO bij elkaar? Voor Goethals is dat geen vraag. “Unilever MVO-manager Anniek Mauser is ‘one of us’. Ze is nauw betrokken bij de nieuwe campagne om consumenten te informeren over de duurzame wereld achter het merk Knorr.”

    TELERS

    In 2010 startte Unilever het Unilever Sustainable Living Plan, om de ecologische footprint los te koppelen van groei en de positieve maatschappelijke impact vergroten. Daarvoor is van elk product  de totale keten, van grondstof tot het gebruik bij de consument, geanalyseerd. Bij de maaltijdoplossingen van Knorr bijvoorbeeld kan het verschil vooral gemaakt worden door de manier waarop de groenten en specerijen zijn geteeld. De afgelopen vijf jaar hebben ze daarom veel energie gestopt in het maken van duurzame afspraken met telers en het delen van kennis, bijvoorbeeld over het  watermanagement bij tomaten. Maar wil de consument dat allemaal wel weten, is de grote vraag. Associeert die duurzaamheid niet met (te) duur?

    VERHAAL

    Consumenten zijn steeds nieuwsgieriger naar waar hun spullen vandaan komen, merken ze ook bij Unilever. Het verhaal achter het product draagt bij aan de binding van de consument met zijn merk. Daarom zijn Goethals en haar collega’s begonnen met het vertellen van het verhaal achter het merk Knorr. Wie weet bijvoorbeeld nog dat er werkelijk een meneer Knorr heeft bestaan? Zo’n 175 jaar geleden, in een tijd zonder koelkasten, zag deze ondernemer als eerste de potentie van het drogen van groenten en kruiden om ze te conserveren, om zo meer variatie aan te kunnen brengen in het winterse menu.

    DELEN

    De moderne meneer Knorr, Unilever CEO Paul Polman, daagt zijn organisatie uit om op een toekomstbestendige manier te vernieuwen. Dubbele omzet met halvering van de ecologische footprint is de opdracht waar brandmanagers als Noortje Goethals voor staan. Maar hoe krijg je consumenten van bouillonblokjes, aspergesaus, lasagnemix en andere meal solutions daarin mee? Goethals: “Ik kijk er naar uit om onze ervaringen met andere marketeers te delen en van elkaar te leren.”