Omvangrijk Brits onderzoek wijst uit dat veel marketingprofessionals door de covidcrisis in hun kracht werden gezet

Het strategisch belang dat aan marketing wordt gehecht neemt toe. Dat stelt althans Marketingweek-auteur Charlotte Rogers, naar aanleiding van de 2022 Marketing Week Career and Salary Survey. Marketing wordt volgens respondenten steeds beter gewaardeerd vanwege zijn strategische rol in het bedrijfsleven, wat suggereert dat de bijdrage van marketeers tijdens de lastige momenten in de Covid-crisis een aantoonbaar positief effect heeft gehad op begrip en waardering van het vakgebied en de functie.

In tijden waarin marketing, het vak én de professionals nog weleens willen klagen over een gebrek aan begrip, wijzen de cijfers uit het UK uit dat daar een opwaartse tendens waarneembaar zou zijn. De waarde en de werking worden er beter begrepen.

Zeker voor wie zich de onheilsgeluiden uit het begin van de pandemie herinnert kan dat nieuws als een verrassing komen. Anderzijds werd al eerder duidelijk dat de ruige economische omstandigheden door veel professionals in het vak juist als uitdagend en inspirerend werden ervaren (lees hier Coronacrisis voedt optimisme over marketing). Te midden van alle onzekerheid en angst wierpen marketeers zich daarbij veelal op om het voortbestaan ​​van hun bedrijf veilig te stellen, waarbij ze werden ingezet om richting te geven aan merken die worstelden om verder te kunnen kijken dan de volgende dag, laat staan ​​de volgende maand.

Dit artikel is geschreven Luuk Ros SCP door en verscheen eerder op