Inside the brain (2)
Als senior gedragswetenschapper bij Interpolis en gepromoveerd aan de TU/e op het begrijpen en beïnvloeden van preventiegedrag, werkt Patty Jansen dagelijks aan de toepassing van gedragswetenschap in een complexe praktijk: veiligheid, preventie en verzekeren. Tijdens Inside the Brain op 30 oktober laat ze zien hoe gedragsinzichten bij Interpolis leiden tot concrete interventies en meetbare resultaten.
Je combineert gedragswetenschap met de praktijk van een grote verzekeraar. Wat is het grootste verschil tussen wat mensen zeggen en wat ze doen?
“Bij Interpolis doen we veel onderzoeken naar veiligheidsgedrag, denk aan inbraak-, brand- en cybercrimepreventie, maar ook aan verkeersveiligheid. Wat we terugzien in deze onderzoeken is dat mensen zeggen veiligheid erg belangrijk te vinden en dat ze zich (nog) veiliger willen gedragen. Van de mensen die geen rookmelders hebben zegt bijvoorbeeld een derde dat ze de intentie hebben om een rookmelder te kopen. Echter, in de praktijk vertaalt deze intentie zich niet 1-1 terug in het gedrag.”
Wat is volgens jou de meest onderschatte gedragsbias waar marketeers dagelijks mee te maken hebben?
“Er zijn wel meer dan 150 verschillende biases en welke een rol spelen hangt af van de context, maar als het gaat om verzekerings- en veiligheidsgedrag van mensen, spelen deze twee biases bijvoorbeeld een grote rol:
- Optimism bias. Dit is de neiging van mensen om te denken dat risico’s hen niet zullen overkomen. Veel mensen vinden appen in de auto of op de fiets gevaarlijk. Maar dan vooral als anderen mensen dit doen. Mensen worden ook gesterkt in dit idee van onschendbaarheid, omdat het – gelukkig – vaak ook goed gaat. Iemand stuurt een appje in de auto en komt gewoon veilig thuis.
- Present bias. Dit is de neiging van mensen om korte termijn kosten zwaarder te laten wegen dan lange termijn baten. Zowel bij verzekeringen als bij preventiemaatregelen moet men nu investeren (kosten, moeite, tijd) om een mogelijk risico in de toekomst te voorkomen. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat verzekeringen vaak worden vergeleken op prijs.
Kun je alvast een tipje van de sluier geven: wat ga je delen tijdens Inside the Brain?
Op welke manier Interpolis werkt met gedragsinzichten, tot welke gedragsinterventies dit leidt en wat dit oplevert.
Hoe zorg je dat gedragsinzichten binnen organisaties niet blijven hangen in ‘leuk om te weten’, maar echt iets veranderen?
Belangrijk is dat je gedragsverandering echt gaat toepassen. Bij Interpolis werken we daarvoor met een gestructureerde methode die bestaat uit drie stappen: begrijpen, beïnvloeden en meten.
Welke rol zie jij voor gedragswetenschap binnen de marketingstrategieën van de komende jaren?
Ik denk dat gedragswetenschap cruciaal is voor marketing. Sterker nog, marketing draait om het begrijpen van klanten! Daardoor kun je het niet los zien van elkaar.
Meld je aan voor Inside the Brain!
Op donderdag 30 oktober 2025 organiseert NIMA Brein & Gedrag het inspiratie-event Inside the Brain bij Interpolis in Tilburg. Met bijdragen van vooraanstaande sprekers uit wetenschap en praktijk verken je hoe gedragskennis en neurowetenschap marketeers helpen om beter te voorspellen én te beïnvloeden.
Van onbewuste drijfveren tot interventies die raken – deze middag is voor wie marketing serieuzer neemt dan het volgende trucje.
Locatie: Interpolis, Tilburg
Datum: 30 oktober 2025
Tijd: 13:30 – 17:30 (incl. netwerkborrel)
Meld je aan via deze link (https://www.nima.nl/event/brein-en-gedrag-inside-the-brain/) en verzeker je van een plek. Want wie het brein snapt, snapt de klant.