Nederland heeft 15 nieuwe Senior Marketing Professionals (SMP)

de Redactie

Op een feestelijke bijeenkomst bij Achmea in Zeist hebben 15 nieuwe Senior Marketing Professionals hun certificaat ontvangen uit handen van Rob Overduin, voorzitter en directeur van NIMA. De betrokken marketingprofessionals mogen voortaan SMP achter hun naam plaatsen, als bewijs dat zij voldoen aan de kwaliteitscriteria die de European Markenting Confederation (EMC) daaraan stelt. Bovendien verplichten SMP’s zich tot het behalen en aanleveren van dertig Permanente Educatie (PE-)-punten per jaar. Het aantal SMP’s dat is ingeschreven via NIMA komt hiermee op bijna tweehonderd. Inmiddels wordt de titel ook toegekend en gevoerd in zeven andere Europese landen.

De uitreiking vond plaats tijdens een SMP-titelhoudersbijeenkomst in Zeist. Daarin stelde SMP Community-voorzitter Arjan Rattink dat met het aantreden van een nieuw community-bestuur kan worden gerekend op een vol programma voor de SMP’s in 2025, waarbij steeds nadruk zal liggen op de veranderende rol van marketingprofessionals en veel ruimte zal worden geboden aan de uitwisseling van kennis en inzichten tussen SMP’s. De ‘installatie’ van 15 nieuwe beroepsgenoten en de internationale uitrol van de SMP-titel voor senior marketeers illustreren dat de behoefte aan netwerk- en kennisbijeenkomsten groter is dan ooit tevoren. Rob Overduin wees op de mogelijkheid om voortaan ook grensoverschrijdende bijeenkomsten te kunnen organiseren, waardoor een internationaal netwerk ontstaat van senior marketeers die elkaar kunnen informeren en inspireren. Hij wees ook op de toegevoegde waarde van het PE-programma dat de SMP’s zichzelf opleggen: ‘Permanente Educatie is geen hol begrip maar is voor persoonsgecertificeerde NIMA-leden een heel wezenlijk onderdeel van hun professionaliteit. Daaraan kunnen werk- en opdrachtgevers aflezen dat het de marketeer ernst is om bij te blijven in een vak dat voortdurend ontwikkelt, ook voorbij de grenzen van je eigen werkomgeving.’

De bijeenkomst – waaraan bijna vijftig SMP’s deelnamen – vond plaats naar aanleiding van ‘SMP: Marketing aan tafel – De rol en de plaats van de marketeer verandert, maar hoe?’, een exclusieve bijeenkomst bij Achmea in Zeist, speciaal voor SMP-titelhouders. Veel marketeers staan voor de uitdaging om hun veranderende rol binnen de organisatie te definiëren. Marketing wordt vaak beschouwd als de afdeling of bedrijfsfunctie voor mooie campagnes en branding, maar het is de afdeling die richting geeft, verantwoordelijk is voor groei en grote invloed heeft op strategische beslissingen. Leon Jansen SMP en Peggy Spaapen van Centraal Beheer bespraken de rol van marketing in het beïnvloeden van MT’s en sleutelfiguren en de vraag hoe merkbeleving de directiekamer bereikt. Marketing-beroepsgenoten mogen graag ‘de plaats aan de directietafel’ claimen, maar hoe krijg je over het voetlicht dat ze dat ook echt wíllen?

Tijdens de bijeenkomst werden inzichten gedeeld over de vraag hoe je als marketeer invloed kunt uitoefenen op het managementteam en andere sleutelfiguren binnen je organisatie. We verkennen wat deze veranderende rol van jou en van je team vraagt en hoe je de juiste profielen kunt ontwikkelen en mensen kunt werven om als marketingafdeling goed begrepen te worden.

Gerelateerde artikelen
18 mrt 2025
NIMA Young Professionals organiseert impactvol event bij KPN
NIMA Young Professionals organiseerde een inspirerende masterclass bij KPN, waar jonge marketingprofessionals de kans kregen om te leren van een van de meest impactvolle campagnes van het jaar: ‘Stukje Van Mij’.
Lees meer
14 feb 2025
Peggy Kaal (SNS) over hoe de NIMA Marketingprijs haar team en merk liet groeien
Meedoen aan een marketingprijs is leuk, maar wat levert winnen nu concreet op? Vorig jaar won SNS in de categorie ‘Large’ bij de NIMA Marketingprijzen. Juryvoorzitter Jan Willem Koch RM vertelde eerder al wat een case een winnaar maakt. Maar wat gebeurt er ná het winnen? Peggy Kaal, Manager Merk & Communicatie bij SNS, deelt […]
Lees meer
Complete nieuwsoverzicht