Nederland heeft vijftien nieuwe NIMA Register Marketeers

In het afgelopen jaar hebben vijftien topmarketeers aansluiting gevonden bij het netwerk van NIMA Register Marketeers. Een indrukwekkend aantal waarmee de stijgende lijn die de voorgaande drie jaar is ingeslagen mooi wordt doorgezet. Het in 2016 aangetreden bestuur, bestaand uit Marc van Eck, Harry Wientjens, Guy van Liemt en Matt van der Poel, stelde dat álle topmarketeers zich zouden moeten aansluiten of op z’n minst in contact moeten komen met het RM-netwerk. Dat lijkt steeds beter te lukken.

Opvallend is dat vooral een groot aantal van de nieuwlichters marketers ‘on the job’ zijn. Verreweg de meesten zijn afkomstig zijn uit marketingbedrijven zelf en dus in mindere mate uit de pool van consultants, interim-management en marketingbureaus. In het najaar van 2018 zijn na accreditatie toegelaten: Ron Schneider (Eneco), Adrienne van den Heuvel (Coca-Cola European Partners), Rosella Passier (KNVB), Ed Stibbe (Brand Preference Center), Raymond Mas (PPG Industries), Fred Moolhuijsen (Brand and Business Architects), Victoria van Keulen (IKEA) en Maryam Boonstra (PostNL). In de loop van 2019 is dit zevental aangevuld met Philippe Stulens (Randstad), Ment Kuiper (Schaal+), Frenkel Denie (FrieslandCampina), Nico van Dijk (Cantel Medical), Eugene Bode (Bode Consult), Nicole Freid (HAK), Bart Kuppens (e-Luscious).

Onweerstaanbaar
Marc van Eck, voorzitter van het NIMA College van Register Marketeers, stelt in een reactie dat hij blij is met de klinkende namen van marketeers en hun organisaties die de accreditatie hebben overleefd, maar óók met relatief nieuwe en onbekende topmarketeers die via het netwerk in contact zijn gekomen met ‘de Registers’: ‘Ons streven is niet om belangrijk te zijn, maar om relevantie toe te voegen, om samen waarde te creëren voor de organisaties waarvoor we werken en de maatschappij als geheel. Het RM-netwerk wil graag een representatieve afspiegeling zijn van het vak: marketingmanagers, marketingdirecteuren, wetenschappers en topadviseurs. De kwaliteit van het netwerk is voor goede marketeers onweerstaanbaar.’ Hij vervolgt: ‘We zijn er echt heel blij mee dat het blíjft werken, want laten we eerlijk zijn: dit zijn vijftien toppers, het moet niet gekker worden. De RM-club is diverser en sterker dan ooit en het zijn vooral steeds meer Register Marketeers die de hoogste marketingpositie hebben bij bedrijven en organisaties, die inspiratie en inhoud zoeken in het netwerk.’

Samen met NIMA geven de Register Marketeers inhoud aan de missie van de beroepsvereniging om professionals in marketing, communicatie en sales te helpen en inspireren bij het ontwikkelen van hun kennis, vaardigheden en netwerk. Register Marketeers onderschrijven nadrukkelijk de ambitie om het marketingvak en de -functie verder te brengen door kennisuitwisseling met het hele vakgebied, ongeacht niveau of ervaring.