15 december 2023

NIMA Brein en gedrag: ‘We’ve come a long way since Cialdini! En het mooiste moet nog komen’

De redactie

Wát een mooie en drukbezochte bijeenkomst van onze NIMA Community Brein & Gedrag. Het thema was Beyond Nudging en dat maakten de sprekers méér dan waar. Interpolis leverde niet alleen een prachtlocatie in Tilburg maar ook een boeiende spreker. Gedragswetenschapper Patty Jansen liet zien hoe de verzekeraar niet klakkeloos bekende ‘gedragstrucs’ inzet, maar onderzoekt en test wat werkt in deze context. En dan kan bijvoorbeeld blijken dat een ‘sure shot’ zoals sociaal bewijs soms juist niét aanslaat.

Global Marketing Director Erik Soeteman nam ons mee in zijn aanpak om van Royal Swinkels Family Brewers (die van Bavaria, ja) een gedragsgedreven organisatie te maken. In een inspirerende talk liet hij zien hoe hij alle opgedane gedragsinzichten ook gebruikt om zijn eigen marketeers in beweging te krijgen. Door het vooral makkelijk voor ze te maken om al die gedrags- en marketingkennis tot zich te nemen en toe te passen. En dat doe je niet alleen door een stapel boeken op hun bureau te leggen.

Over boeken gesproken: die waren er ook. Elke aanwezige kreeg een exemplaar van ‘De bromvliegmethode: gedragsverandering in 7 eenvoudige stappen.’ (Mijn) co-auteur en gedragseconoom Eva van den Broek nam het publiek mee in de hoofdstukken voor gevorderden. En gaf antwoord op vragen als: hoe richt je een gedragsgedreven organisatie in? Hoe vang je ethiek in een concreet werkmodel? En heeft nudging nou wél of geen zin? (spoiler: ja, maar verwacht geen wonderen).

De conclusie: we’ve come a long way since Cialdini! En het mooiste moet nog komen. Daarover gaat de volgende sessie, op 5 februari. Details volgen snel.

Dit artikel is geschreven door Tim den Heijer en is hier op LinkedIn te vinden.

Gerelateerde artikelen
13 mei 2025
Yacintha van der Zee versterkt het bestuur van NIMA Young Professionals: “Marketing is niet alleen creatief, het is ook keihard meebewegen”
De NIMA Young Professionals Community heeft er opnieuw een enthousiast bestuurslid bij. Yacintha van der Zee, Campaign Manager bij New York Pizza, brengt een flinke dosis energie én praktijkervaring mee uit de wereld van snelle campagnes en scherpe positionering. Ze is dagelijks bezig met het bedenken en uitvoeren van acties die jongeren aanspreken, maar wil […]
Lees meer
12 mei 2025
B2B breidt uit op NIMA Marketing Day een groter podium, nog meer impact!
B2B breidt uit op NIMA Marketing Day – groter podium, nog meer impact B2B-marketing is hot, en dat hebben we vorig jaar gemerkt aan de overvolle zalen! Dit jaar pakt de NIMA B2B-community het groter aan, met een eigen, ruimere zaal op NIMA Marketing Day. Want B2B-marketing is vakgebied in transitie. Van geopolitieke ontwikkelingen tot […]
Lees meer
Complete nieuwsoverzicht