29 maart 2024

(NIMA Podcast #2) AI for Marketing – What to do?

De redactie

Het Instituut is een podcastserie over marketingonderwerpen die het vak nú uit de slaap houden, jou aangeboden door NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing. Bedoeld voor marketingprofessionals in bedrijfsleven en onderwijs, maar eigenlijk voor iederéén die zijn kennis over het mooiste vak ter wereld wil aanscherpen. We bespreken één marketingonderwerp, of een marketingontwikkeling, we leggen kort uit waarom het juist nú zo’n dringend noodzakelijk marketingonderwerp is en in een half uur praten we je met twee experts door heden, verleden en toekomst.

In deze aflevering van Het Instituut spreken we over generatieve kunstmatige intelligentie en marketing, meer specifiek over de vraag waar we stáán met de inzet van AI ten behoeve van marketing.

We spraken eerder in een podcast geheel in het teken van AI over de vraag wát we daarvan moeten denken of wat we moeten vinden. We vertelden toen al dat ‘AI en de relatie daarvan met Marketing’ in de loop van de afgelopen twee jaar heel vaak en op veel verschillende manieren is besproken dus een beetje wegblijven bij de wensput, en marketing blijft ook gewoon marketing blijft.

In deze vervolgpodcast gaan we meer in op de vraag ‘What to do?’, of om het wat minder cryptisch te omschrijven: Wát moet die ‘marketingprofessional met de poten in de modder’ precies weten of begrijpen van AI. En wat zou ze precies zou moeten doen, kennen, weten, bestuderen, bijhouden, wat zijn tips en tricks, noem maar op. Luister vooral die eerste editie terug als je ‘m dat nog niet hebt gedaan.

Onze Institutionele Denktank voor deze aflevering bestaat uit:

Wilco Verdoold, NIMA Register Marketeer, Strateeg, Spreker, Auteur, Geek, Docent en Onderzoeker, verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Met meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van marketing en (digitale) innovatie en transformatie, is Wilco een veelzijdige professional. Bij NIMA verzorgt hij onder meer presentaties, classes en trainingen.

Leon Jansen, Senior Marketing Professional bij NIMA, Interim Marketingdirecteur, adviseur over onder meer Strategie, Marketing, Organisatie en Data & AI, spreker en ook auteur. En ook hij is actief binnen NIMA, onder meer als docent van de Masterclass: Marketing en ChatGPT

Beluister de podcast via Spotify (iets betere kwaliteit) of via één klik op onderstaande balk:

Gerelateerde artikelen
20 mrt 2025
NIMA Brand Design tip: Bouw een merk dat leeft
Luister mee naar deze podcast met Mirjam van Coillie, algemeen directeur bij Kalkhoff Bikes, over het belang van de samenhang tussen marketing, design en de business.
Lees meer
22 mrt 2024
(NIMA Podcast #1) AI for Marketing – What to think?
In deze podcast spreken we vooral over ‘What to think about AI & Marketing’, of om het wat minder cryptisch te omschrijven: Wát is ons als marketingvak in de afgelopen anderhalf jaar overkomen, waar staan we nú en waar moeten we op letten. Wat zijn de next steps?
Lees meer
Complete nieuwsoverzicht