Voordat Astrid Kortekaas dagelijks haar eerste slok koffie neemt, heeft ze de giraffengroep al gedag gezegd. Het is slechts één van de positieve bijkomstigheden als hoofd marketing, communicatie en educatie bij Diergaarde Blijdorp. Voorafgaand aan de NIMA Top Marketing Tour bij Blijdorp op 18 april, spreken we Kortekaas over haar drijfveren, de missie van de dierentuin en de manier waarop marketing wordt bedreven.

In het verleden bekleedde Astrid Kortekaas verschillende functies in media, marketing en communicatie. Al vroeg voelde ze de behoefte om haar kennis en ervaring in te zetten voor de maatschappij. Zo werkte ze in opdracht voor Stichting Max Havelaar. Iets verkopen met een goed gevoel, noemt ze het zelf. In 2008 begon ze haar eigen communicatiebureau, gespecialiseerd in CSR. Al was ze vanaf die tijd al geregeld in Blijdorp te vinden: “Acht jaar geleden begon ik als vrijwilliger in de Diergaarde. Ik vond het belangrijk om mensen de wonderen van de natuur en dierenwereld bij te brengen. Zo stond ik in de tuin bij infopunten met bijvoorbeeld schedels, vachten, slagtanden van olifanten en dieren op sterk water. Het was (en is) fantastisch om te zien hoe bezoekers, waaronder veel kinderen, worden verwonderd door de natuur. Toen de vacature voor mijn huidige functie voorbijkwam dacht ik direct: als ik deze kans voorbij laat gaan.…”

Lees dit artikel op