#NIMAMD Guido Smit – ‘Daar moet je dus bij zijn’

 

Op dinsdag 20 juni organiseert NIMA samen met BBP Media (uitgever van MarketingTribune) de NIMA Marketing Day in DeFabrique in Utrecht. Er worden tussen de 1.200 en 1.400 marketeers verwacht. Guido Smit, social media & content strategist bij ABN Amro, is één van de vele sprekers. Wij stelden hem een paar vragen.

Waarom moet marketingminnend Nederland op 20 juni naar DeFabrique komen?
Omdat dit dé dag is waarop de hele branche bijeenkomt. Daar moet je dus bijzijn. Voor de inhoud, maar zeker ook voor je netwerk en de gezelligheid.

Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten waarover je het gaat hebben?
De track waarin ik spreek is ‘The Customer’. Ik leg uit hoe digitale kanalen ons meer dan ooit verplichten om klantgericht te communiceren én hoe je hier ROI mee behaalt. Dus geen doorzichtige reclame, maar impactvolle, relevante en behulpzame communicatie. Chatbots, influencers en onze activiteiten op Snapchat zijn zaken die zeker aan bod zullen komen.

Beschrijf je huis eens aan de hand van merken. Wat zegt dat over jou als persoon en als marketeer?
In mijn huis is er niet één merk dat overheerst, dat komt denk ik doordat ik per product een andere waarde aan merken toeken. De ene keer is dit functioneel (bijvoorbeeld een Philips-stofzuiger), de andere keer emotioneel (bijvoorbeeld alle Nike-sportkleding) of natuurlijk een combinatie van beiden (een Sonos-muzieksysteem). Qua merkkeuze kijk ik dus vaak naar de prijs-/kwaliteitsverhouding en soms naar de emotionele lading die een merk draagt. Uiteindelijk kunnen er naar mijn idee maar een klein aantal merken zijn die aansluiten bij je identiteit. Wat dit over mij als persoon zegt? Dat ik rationeel in het leven sta, dat herken ik ook zeker in mijn werk.

Voel je je weleens oneerlijk als marketeer?
Nooit. Ik vind het vervelend dat marketing te vaak als iets negatiefs omschreven wordt, bijvoorbeeld in de media. Oneerlijke acties worden ‘marketingtrucjes’ genoemd, terwijl ons vak juíst bij uitstek gaat over het toevoegen van waarde voor de klant en het inspelen op zijn of haar behoeften. Zoals mijn verhaal op NIMA Marketing Day ook duidelijk gaat maken, is mijn werk volledig gericht op het creëren van waarde voor de klant. Ik voel me daarom nooit oneerlijk.

Guido is één van de sprekers op de NIMA Marketing Day. Registreer je nu! Kosteloos voor NIMA Members (ook Business Members) of word lid en profiteer eenmalig van het voordeligste registratietarief! (149 euro)