#NIMAMD Kevin Raaijmakers (Philips): Geluk in marketing bestaat niet

Als Marketing Manager bij Philips Lighting is Kevin Raaijmakers verantwoordelijk voor het introduceren van nieuwe proposities en technologieen die LED mogelijk maakt: connected lighting en licht als een dienst. Met een track record op het gebied van innovatie in IT en in startups deelt hij graag hoe hij Philips en haar klanten helpt in de wereld van Internet of Things en Big Data.

 

Kort interview met Kevin

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
De (marketing) wereld draait, zeker op het gebied van innovaties, om online. Toch is in winkels nog steeds heel veel te doen. Zeker in de combinatie tussen online en instore. En ik weet zeker dat je dingen over de invloed van licht leert die je nog niet wist en die je ook thuis héél goed kunt gebruiken…

Welke lessen kunnen bezoekers volgens jou leren tijdens een bezoek NIMA Marketing Day?
Voorbeelden spreken het meest en zijn heel leerzaam. Daarom moet je naar de NIMA Marketing Day komen.

Welke recente ontwikkeling in marketing – het vak en de functie – boeit jou momenteel het meest en waarom?
Hoe grote bedrijven, ketens en merken de steeds sneller opkomende innovaties kunnen adopteren en zo relevant blijven. En dan heel specifiek: hoe wij over een aantal jaar consumeren. Liggen we écht met een VR bril (of dan misschien wel lenzen), als een soort couch potato op de bank, ons enorm virueel in te spannen? Ik wil het niet geloven maar onrealistisch is het zeker niet.

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Doorzettingsvermogen! Je kunt nog zo creatief, slim en goed zijn, 98% van het vak bestaat uit heel hard werken om de mooie ideeen die je hebt écht te realiseren. Dus vooral doen en genieten van je succes als de doelen die je hebt gesteld zijn gerealiseerd.

Wat is de persoonlijke missie van het merk Kevin Raaijmakers?
De wereld waar ik invloed op heb iedere dag net een stukje mooier en leuker te maken.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Geluk in marketing bestaat niet. Misschien dat je onverwachtte resultaten haalt maar dat kan alleen als je een heel goed idee of concept heel goed neerzet. Bij mij was dat IMAGINE2012, een event concept wat we voor Ricoh hebben neergezet wat heel goed uitpakte, een unieke ervaring voor iedereen.

Stel dat je begin twintig zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Geen enkele! De wereld ligt op dat moment aan je voeten en je hebt geen enkele verantwoordelijk naar wie dan ook. Ik zou met een paar slimmerikken proberen om een nieuwe business te bouwen en de wereld een klein stukje mooier en beter maken. Of het nu wel of niet lukt maakt niet uit, met die kennis en ervaring is goud waard en daarmee kun je altijd nog naar een mooi bedrijf stappen.

Kevin is één van de sprekers op de NIMA Marketing Day. Registreer je nu!  Kosteloos voor NIMA Members (ook Business Members) of word NIMA Member en profiteer eenmalig van het voordeligste registratietarief! (149 euro)