[NMD 21] Mark Stronger: ‘Marketing is gewoon niet altijd even maakbaar of planbaar’

    Foto: Ed Borsboom (links) en Rob Revet.

    Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de NIMA Marketing Day 2021 plaats. Ed Borsboom en Rob Revet van het net opgerichte marketingbureau Mark Stronger geven een workshop met als titel Why Brands Don’t Grow.

    Ed Borsboom is gespecialiseerd in merkgroei met data, creatie en media. Hij werkte op directieniveau en als consultant voor tientallen merken. Ed is gecertificeerd NIMA Senior Marketing Professional.

    Rob Revet is merk- en marketingstrateeg. Hij is gecertificeerd NIMA Senior Marketing Professional, is trainer voor NIMA en lid Raad van Advies bij SWOCC. Rob schrijft regelmatig voor vakbladen en –blogs. Ed Borsboom is gespecialiseerd in merkgroei met data, creatie en media. Hij werkte op directieniveau en als consultant voor tientallen merken. Ed is gecertificeerd NIMA Senior Marketing Professional.

    In hun workshop introduceren ze de Mark Stronger Marketing Benchmark, de stand van zaken van marketing in Nederland. Ook komen vragen aan de orde zoals hoe je nog beter grip krijgt in een complexe marketingomgeving, gericht op groei van de business.

    Wat is jullie persoonlijke motivatie om te spreken tijdens NIMA Marketing Day?
    Wij hebben een passie voor marketing die bijdraagt aan groei van de business. Daar zijn we in gespecialiseerd. We zien ook dat dit lang niet altijd lukt. Omdat we graag onze ervaringen delen om tot oplossingen te komen is NIMA Marketing Day voor ons het platform. Hier komt alles samen, met alleen het allerbeste.

    Wat is jullie in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
    Wat we duidelijk zien is dat we afhankelijker zijn van externe factoren dan we wel eens denken. Dat heeft de Corona-crisis ons wel geleerd. Marketing is gewoon niet altijd even maakbaar of planbaar. Maar dat geldt ook voor je concurrenten. Waar het om gaat, is dat je inspeelt op dat waar je wèl invloed op hebt. Binnen je eigen context, dan word je sterker.

    Heeft corona (jullie) marketing veranderd?
    Ja natuurlijk, zowel vraag- en aanbodkant kende fikse veranderingen, per categorie verschillend. Wat we nu nog beter zien is dat er niet one fix is. Marketing vindt plaats in een veranderende context. Meer uitgeven bijvoorbeeld is lang niet voor iedere merk de beste oplossing of mogelijk. Of alles op digitalisering zetten, past ook beter bij de één dan de ander. Wel zie je dat bedrijven die de beschikbare marketingkennis goed toepassen, sterker worden dan hun concurrenten.

    Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
    Iedereen wil winnen. Iedereen wil sterker worden als professional. Het valt hier op hoe open marketeers zijn, graag willen leren en actief zoeken naar oplossingen. Op NMD hoor en zie je dat om je heen, het is een actief proces. Daar maken wij graag deel van uit.

    Kunnen jullie een tipje van de sluier lichten waarover jouw NMD workshop gaat?
    Er is veel gezegd en geschreven over hoe merken groeien. Wij hebben daar individueel jarenlang aantoonbare groei mee gerealiseerd. Maar wat er niet bij stond is hoe je dat allemaal toepast voor je merk en in marketing, dàt hebben we zelf ontdekt. En juist in de toepassing – van strategie tot operatie – is er veel te winnen. Daar ligt een belangrijke oorzaak waarom het soms nog niet lukt, why brands don’t grow.

    Wat hoop je dat bezoekers van jullie sessie meenemen naar huis?
    In onze workshop presenteren we de Mark Stronger Marketing Benchmark 2021. Deelnemers kunnen zich exclusief vergelijken met die resultaten. Daar komen ze sterker uit. Voor de business.

    Maak ook kennis met enkele andere sprekers van NIMA Marketing Day 2021:

    Mariska van de Wiel en Timo Fleer van Zeo
    Sander van Herpen van T-Mobile
    Steven Lubbers van Traffic Today
    Ronald Jansen van Mark Stronger
    Sander van Duijn van StoryDiggers en Luuk Donderwinkel van K3
    Thea van Unen en Stijn Bartelink van Enviu
    Patricia Verhoelst van Ipsos en Jan Zwang van VodafoneZiggo
    Jori van de Spijker van DVJ Insights
    Karel Zwaan van Merkster
    Willemijn van Hussen en Niels de Jong van Tambr
    Validators: ‘Wij laten zien wat de impact van advertisement is op het mentaal marktaandeel’
    Laurens Miedema van Gamma
    Helma Verdaat van Sidekix
    Henk-Jan ter Brugge en Joost van Dun van Philips
    Cas Biesta van Ajax
    Rajiv Laigsingh van Bringly
    Pieter Kopmels van DSM
    Mart Vonk namens Vandebron
    Nicole Freid van Hak
    Ada Antonides en Karen Pasman van Van Wijnen
    Wing Cheung van Synerflow
    Fedor Vriezen en Michiel Sala van de populaire app Ommetje
    Jeramiah Albinus van Fonq
    Marcel van der Heijden van Karma Kebab
    Antoinette Alma en Nick Nijhuis namens Windesheim
    Keynote Thomas Barta

    Dit artikel verscheen eerder op