NMD21: Biesta: ‘Ajax oogst zowel met zijn spel als met zijn marketingstrategie waardering’

Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de Nima Marketing Day 2021 plaats. Cas Biesta, Head of Marketing & Brand Partnerships AFC Ajax, neemt een van de presentaties voor zijn rekening. Een korte kennismaking.

Cas Biesta is sinds 2015 werkzaam bij Ajax en staat met zijn teams aan de basis van het huidige marketingbeleid & digitale marketingtransformatie van Ajax. De afgelopen jaren heeft Ajax zich zowel op het veld als daarbuiten sterk ontwikkeld als club. Vanuit een uitgekiende for the future-prositionering, onstaan vanuit de voetbalfilosofie,  ontwikkelde en veroverde Ajax de harten van steeds meer voetbalfans wereldwijd. De prestaties op het veld zijn daarbij leidend maar spraakmakende campagnes – zoals het afscheid van Frenkie de Jong en Donny van de Beek en de recente geste van Ajax richting seizoenkaarthouders waarbij de 35e kampioenschapsschaal werd omgesmolten tot 42.000 sterren en werd gedeeld met fans – hebben daar zeker ook aan bijgedragen. Het sportieve beleid, de marketingstrategie, heeft geresulteerd in sterke commerciele groei de afgelopen jaren.

Cas gaat in zijn presentatie in op hoe Ajax in vijf jaar gegroeid is in zijn marketingstrategie. Vijf jaar geleden had Ajax nog geen volwaardige Marketing-afdeling. ‘Inmiddels heeft Ajax niet alleen met zijn spel maar ook met zijn marketingaanpak veel waardering geoogst. Centraal in die aanpak staan de digitale marketingstrategie en de for the future-propositie. Bij het ontwikkelen daarvan en bij álle activiteiten en campagnes staat voetbal en dat waar Ajax voor staat centraal’. Cas geeft een inkijk in de strategie, hoe het leidde tot de inbedding van marketing in de organisatie, welke resultaten en succesvolle campagnes er uit voortkwamen en hij legt uit waarom het wat hem betreft zo belangrijk is om altijd dicht bij de kern van je bestaan te blijven.

Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Over het algemeen vind ik dat vooral het voetbalverhaal moet worden verteld, dat is de essentie. Maar we willen op verzoek ook graag een keer het verhaal vanuit marketing en commercieel perspectief delen met marketing professionals. Al is dat bij onze club zeer nauw verbonden met elkaar. Met de voetbalfilosofie als leidende richting. 

Wat is je in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
Kan alleen voor mezelf spreken en wat dat betreft is het vooral het aanpassend vermogen om “van een heel groot nadeel (covid-19) een klein voordeel” te maken.

Heeft corona (jouw) marketing veranderd?
Ja, door covid-19 zijn/waren fans en zakelijke relaties niet toegestaan in het stadion. Dat raakte ons niet alleen in het hart van ons bestaan maar ook financieel. Daarop moesten we anticiperen in onze volledige bedrijfsvoering maar zeker ook in onze (digitale) marketing.

Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Inspiratie van buiten, netwerken, en bijpraten met vakgenoten. Zeker na zo’n lange tijd afwezigheid van online events.

Kun je een tipje van de sluier lichten waarover jouw NMD-verhaal gaat?
Inkijkje in onze strategie en hoe dit leidde tot de inbedding van marketing in de organisatie, welke resultaten en succesvolle campagnes er uit voortkwamen en waarom het zo belangrijk is om altijd dicht bij de kern van je bestaan te blijven.

Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Inspiratie. En zin om weer naar het stadion te gaan!

Maak ook kennis met andere sprekers van Nima Marketing Day 2021:

Keynote Thomas Barta
Keynote Marcel de Groot van VodafoneZiggo
Rajiv Laigsingh van Bringly
Laurens Miedema van Gamma
Nicole Freid van HAK
Henk-Jan ter Brugge en Joost van Dun van Philips
Marcel van der Heijden van Karma Kebab
Ada Antonides en Karen Pasman van Van Wijnen
Fedor Vriezen en Michiel Sala van de populaire app Ommetje
Jeramiah Albinus van Fonq
Wing Cheung van Synerflow

Dit artikel verscheen eerder op