NMD21: Zwaan: Presenteren is prima middel om te voorkomen dat je in je eigen onzin gaat geloven

Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de NIMA Marketing Day 2021 plaats. Karel Zwaan is oprichter van Merkster en docent bij SRM en spreekt tijdens de NMD over hoe het met het marketingvak gaat in deze veranderende tijden. Een korte kennismaking.

Klantproblemen echt begrijpen en vanuit dat begrip effectieve marketingcampagnes bouwen is het dagelijks werk van Karel Zwaan. Hij onderscheidt zich door het schrijven van messcherpe, afnemersgerichte verkoopverhalen. Co-creatie is bij het verkrijgen van dat begrip de sleutel tot succes. Karel ziet zijn werk als een ambacht dat hij graag doorgeeft aan anderen. Vandaar dat hij naast zijn werk als eigenaar van Merkster BV lesgeeft bij SRM als docent voor onder meer de NIMA-programma’s en Communicatie B en C. Tenslotte is hij presentator van de maandelijkse Podcast Marketing Break.

Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens NIMA Marketing Day?
De enige manier om mijn denken aan te scherpen is om wat ik bedenk te delen met anderen. Ideeën krijgen bijval en kritiek. Presenteren is een effectief middel om te voorkomen dat je in je eigen onzin gaat geloven.javascript:void(0)

Wat is je in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
In een wereld die op zijn kop stond, leek het in veel sectoren business as usual.

Heeft corona (jouw) marketing veranderd?
Minder reistijd; meer productiviteit.

Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Leren van vakgenoten.

Kun je een tipje van de sluier lichten waarover jouw NMD-verhaal gaat?
Wat moet een marketeer vandaag doen, om niet morgen uit de tijd te zijn.

Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Inspiratie om zichzelf en wat ze als professional kunnen future proof te maken.

Maak ook kennis met enkele andere sprekers van NIMA Marketing Day 2021:
Keynote Thomas Barta
Keynote Marcel de Groot – VodafoneZiggo
Jori van de Spijker – DVJ Insights
Patricia Verhoelst – Ipsos en Jan Zwang – VodafoneZiggo
Thea van Unen en Stijn Bartelink – Enviu
Mark van Hattum – MvH Media
Noud Schartman en Marceline Veen – Validators
Mart Vonk – Vandedron
Pieter Kopmels – DSM
Helma Verdaat – Sidekix
Cas Biesta, – AJAX
Rajiv Laigsingh – Bringly
Laurens Miedema – Gamma
Nicole Freid – HAK
Henk-Jan ter Brugge en Joost – Dun van Philips
Marcel van der Heijden – Karma Kebab
Ada Antonides en Karen Pasman – Van Wijnen
Fedor Vriezen en Michiel Sala – Ommetje
Jeramiah Albinus – Fonq
Wing Cheung – Synerflow

Dit artikel verscheen eerder op