[NMW] Dorkas Koenen: ‘Maak van marketing een integrale bedrijfsfunctie’

Rabo-cmo Dorkas Koenen spreekt op persoonlijke titel tijdens de eerste dag van de NIMA Marketing Week en legt de zaal in sneltreinvaart uit hoe marketeers zichzelf en hun afdeling onmisbaar maken.

Dorkas vindt het even wennen, in de Copra-loods te staan vol stoeltjes op anderhalve meter. ‘Alsof ik een treincoupe inkijk.’ Vergelijkingen met de Businessclass van een 747 zijn ook al gemaakt, zo ruim is het vandaag op de NMW dag 1 van opzet.

De marketeer die al eerder dit jaar de MT-cover sierde in de serie ‘CMO in het diepe’ en vooruitblikte op de NMW, geeft vandaag een college over ons vak, vol learnings uit onder andere zijn Rabobank-praktijk.

Wat is tegenwoordig de definitie van ‘marketing’ vraagt hij zich af? ‘Dat is klanten of prospects -opnieuw- voor producten van je organisatie te laten kiezen… hoewel. Daar plaats ik twee nuances bij. Ten eerste verkopen bedrijven ook steeds vaker diensten. Ten tweede wil je bestaande klanten daarnaast ook de juiste servicekanalen laten gebruiken, die waarde toevoegen voor die klant en voor de organisatie zelf.’

Lees dit verslag op MarketingTribune