14 februari 2025

Peggy Kaal (SNS) over hoe de NIMA Marketingprijs haar team en merk liet groeien

Yvonne Nicasie

Meedoen aan een marketingprijs is leuk, maar wat levert winnen nu concreet op? Vorig jaar won SNS in de categorie ‘Large’ bij de NIMA Marketingprijzen. Juryvoorzitter Jan Willem Koch RM vertelde eerder al wat een case een winnaar maakt. Maar wat gebeurt er ná het winnen? Peggy Kaal, Manager Merk & Communicatie bij SNS, deelt hoe deze erkenning haar team, de organisatie en het merk heeft versterkt.

Wat heeft het winnen van de NIMA Marketingprijs opgeleverd?
De NIMA Marketing prijs is er één waar we met z’n allen trots op zijn. We namen het op tegen mooie merken zoals bouwmarkt Hornbach en textielketen Zeeman. Als relatief kleine speler in een drukke markt, hebben we alles op alles gezet om ons onderscheidend vermogen nog meer naar buiten te brengen. En we wonnen! Een onbetaalbaar gevoel van trots binnen het marketingteam. Binnen én buiten de organisatie geeft de prijs een boost aan het merk, het team én aan je reputatie als marketingprofessional. Doordat deze prijs veel exposure krijgt, is het ook een magneet voor het aantrekken van marketingtalent. Je employer brand wordt aantrekkelijker. Als medewerkers positief zijn over jouw organisatie, dan versterkt dat je werkgeversmerk. Medewerkers zijn als ambassadeurs. Samen met HR hebben we lezingen opgezet voor collega’s die nauw met ons samenwerken. Dat maakt dat je nóg meer focus kunt aanbrengen om te voorzien in de wensen en behoefte van klanten.

Naast interne trots, werkt de prijs ook goed voor je netwerk en het geeft je de mogelijkheid om het merk extern op de kaart zetten. Zo kregen we aanvragen om buiten de bank een presentatie te geven over onze missie ‘Eerst de Mens. Dan het Geld.’ en onze 360ᵒ campagne waarmee we feilloos de juiste snaar raakten bij de doelgroep. Hoe leuk is dat? Andersom werden onze marketingprofessionals ook geïnspireerd door verhalen en inzichten van vakgenoten. De NIMA Marketingprijs motiveert om verder te bouwen en het verbetert de teamdynamiek met blijdschap en trots.  Daarnaast creëer je exposure voor je merk. Wie wil dat nou niet?


Concreet:

  • Het brengt energie, trots en motivatie binnen je team
  • Het geeft zichtbaarheid en positieve exposure aan je merk
  • Het opent deuren naar nieuwe contacten en netwerkmogelijkheden

Heeft deelname aan de NIMA Marketingprijzen jullie als team of organisatie versterkt?
Absoluut! De motivatie en de drive die het geeft, is met geen pen te beschrijven. Ons vak valt of staat met een vlijmscherpe positionering die je dwingt om keuzes maken. Wat is relevant voor onze doelgroep, wat is belangrijk voor onze klanten en hoe onderscheiden we ons van de concurrent? Dit klinkt makkelijk, maar dat is het niet. Door onze deelname aan de NIMA Marketingprijs kregen wij als team de bevestiging dat we op de juiste weg zitten. Dat de keuzes die we maken om de juiste proposities neer te zetten, zich uitbetalen. Daarmee is het ‘marketing denken’  versterkt. Het vertrouwen is gegroeid. Mensen hebben het verschil ervaren en dan komen er goede dingen op je pad. Helemaal nu we naar het merk ASN Bank overgaan, houden we die focus. Afdelingen zoals Productmanagement en onze Klantenservice denken proactief mee. Ze begrijpen het doel van de strategie beter én voelen dat hun betrokkenheid ertoe doet. Met name dat laatste is zo belangrijk. Zonder woorden weten mensen nu wat we willen bereiken. Het zijn soms kleine dingen die echt het verschil maken binnen het team. Gevoel en emotie in alles wat je doet.

Concreet:

  • Gevoel, emotie en vertrouwen zijn gegroeid
  • Bevestiging van de waarde van marketing
  • Versterking van onze marketingstrategieën


Welke tip zou je geven aan bedrijven die twijfelen om een case in te dienen?
Mijn tip? Ga met je team aan de slag en stuur je case in. Het werkt inspirerend en het versterkt de teamspirit. Vooraf had ik niet kunnen bedenken dat het ons zóveel zou brengen. Je kijkt weer eens objectief en kritisch naar alles wat je doet en wat het oplevert. Wat is de aantoonbare effectiviteit van je marketingstrategie? De bewijsvoering en het verhaal heb je intern en extern nodig. Als je vervolgens wint en trots bent op de prestaties die je met je team levert, laat van je horen! Het brengt je verder. Op de NIMA Marketingdag krijg je een podium om voor vakgenoten en geïnteresseerden te spreken. Wees transparant: de stem en inspiratie van buiten maken dat je verhaal mogelijk nog beter en scherper kan worden. Er is niet 1 weg, ook de leerervaringen van anderen brengen je verder. Je kunt het verschil maken en mensen inspireren om het beste uit zichzelf en hun werk te halen. Heel tof!

Concreet:

 

Gerelateerde artikelen
14 nov 2025
“Eerst prikkelen, dan praten” Twan Vrijsen treedt toe tot bestuur NIMA Regio Zuid
Nieuw bestuurslid NIMA Regio Zuid: Twan Vrijsen (Barli) Twan Vrijsen, hoofd marketing en communicatie bij Barli – de woningfabriek van Nederland, versterkt het bestuur van NIMA Regio Zuid. Met ervaring aan zowel bureau- als klantzijde bouwt hij aan sterke merken en duurzame groei. Binnen Barli zet hij marketing in als motor voor innovatie in de woningbouw, en binnen NIMA wil hij bijdragen aan meer betrokkenheid en inspiratie onder Zuid-Nederlandse marketeers.
Lees meer
11 nov 2025
Strategische scherpte: waarom we vaak optimaliseren op het verkeerde niveau
Veel marketingteams focussen op kanalen en campagnes, maar groei begint bij strategische keuzes. Marion Panhuijzen (SpotOpp, NIMA Regio West) laat zien hoe je richting brengt met scherpe segmentatie, duidelijke koopmotieven en gerichte proposities. Haar kernboodschap: strategie is kiezen — minder ruis, meer focus en versnelde groei.
Lees meer
Complete nieuwsoverzicht