Interview Pieter Kopmels (Rust-Oleum) over de magie van C….. NIMA C

Dat de sky the limit is weten we, maar wanneer je start aan een studie NIMA C, het hoogste examenniveau dat NIMA in huis heeft, merk je pas dat het behalen van dit diploma zijn grenzen niet kent. In gesprek met oer-NIMA C-fan Pieter Kopmels komen we erachter wat hem heeft gedreven.


Je bent enthousiast over het halen van het NIMA C Diploma. Moet je daar heel slim voor zijn of moet je gewoon heel erg van marketing houden?
Ik denk dat ik namens elke NIMA C-geslaagde spreek als ik zeg dat het een zeer intensief, pittig en tijdrovend traject is. Je zult dus, meer dan bij andere NIMA studies, zeer overtuigd moeten zijn van het écht willen behalen van het diploma. De opleiding vraagt om sterk analytisch inzicht en de nodige creativiteit. Als je een vakidioot bent, zoals in mijn geval, dan helpt dat je er zeker doorheen, want het is ook een heel leerzaam proces waarbij je veel nieuwe inzichten opdoet.

Wat houdt NIMA C eigenlijk in?
NIMA C is een marketingopleiding op strategisch niveau. Je leert hoe jouw onderneming of business unit op strategisch en operationeel niveau kan inspelen op de continu veranderende externe omgeving. Juist in deze turbulente tijden maakt dat de opleiding ook zo actueel. Het vraagt om een scherpe analyse van de externe omgeving, een objectieve blik op de sterkten en zwakten van de organisatie en een gezonde dosis creativiteit om tot passende oplossingen te komen. Je wordt daarbij echt uitgedaagd om out-of-the-box te denken. Voor mij persoonlijk geldt dat ik echt tot nieuwe inzichten ben gekomen over het bedrijf waarvoor ik werk en de markt waarop we opereren. De theoretische modellen hebben daaraan ook zeker een bijdrage geleverd, iets wat ik na jarenlange praktijkervaring niet direct had verwacht.

Waarom heb jij NIMA C gedaan?
Het opfrissen en verdiepen van mijn marketingkennis op strategisch niveau was mijn voornaamste reden om de opleiding te gaan volgen. Daarnaast is het behalen van het certificaat een mooie bevestiging van je kennis en kunde. NIMA C is tenslotte een begrip en het staat nog altijd hoog aangeschreven.

Van NIMA C wordt beweerd dat het een wetenschappelijk niveau heeft. Is dat echt zo? Heb jij dat zo ervaren?
NIMA C is een studie op EQF-level 7, oftewel Master-niveau en de gebruikte literatuur en modellen zijn veelal afkomstig van de Harvard Business School. Dus ja, de opleiding is zeker op universitair niveau. De theorie wordt wel direct gekoppeld aan de praktijk door middel van groepsopdrachten en de scriptieopdracht die volledig is toegespitst op je eigen praktijksituatie. Daarbij wordt wel streng geëxamineerd op de correcte toepassing en onderbouwing van de verplicht te gebruiken modellen.

Bestaat er een netwerk van NIMA C-bezitters? Of zou dat er moeten komen? Ik kan me voorstellen dat zo’n studieveldslag wel een band schept….
Van veel NIMA C’ers hoor je dat ze nog steeds contact hebben met hun studiegenoten. Dat komt vooral door de intensieve samenwerking en de gedeelde smart tijdens het gehele proces. Bovendien trek je intensief met elkaar op tijdens de vele studiebijeenkomsten, inclusief een drietal weekenden op de Veluwe. Dat schept inderdaad een band. Ook mijn studiegroep heeft nog regelmatig onderling contact en begin juli hebben we bijvoorbeeld een zelfgeorganiseerde reünie gepland staan. Voorheen was er het NIMA C genootschap waarin geslaagden regelmatig bijeenkwamen om kennis en ervaringen te delen. Ik denk dat er zeker interesse bestaat om een dergelijke community opnieuw leven in te blazen.

Nooit getwijfeld om te starten met een universitaire marketing-, economie of bedrijfskundestudie in plaats van NIMA C?
Dat was zeker ook een optie geweest. Maar ondanks het intensieve programma was NIMA C qua tijdsduur en structuur voor mij persoonlijk net iets beter te combineren met mijn veeleisende internationale baan. Studiebijeenkomsten vinden namelijk vooral in de avond of in het weekend plaats, in plaats van tijdens werkdagen. Verder vond ik de een-op-een koppeling tussen theorie en praktijk een belangrijk pluspunt. Daardoor is al het geleerde direct in de praktijk toepasbaar. Als laatste zie ik de coaching en examinering door zeer ervaren marketeers uit het bedrijfsleven als voordeel. Zij beoordelen de businesscase net zo kritisch als je eigen directie, maar vaak gaan ze nog een stap verder en dieper. Bijvoorbeeld wat betreft onderbouwing, planning, implementatie en mitigerende maatregelen. Je wordt echt gechallenged, waardoor je nog beter wordt klaargestoomd voor de praktijk.

Tot slot; is er een moment geweest dat je ermee wilde stoppen?
Het bijltje erbij neergooien heb ik gelukkig op geen enkel moment overwogen. Maar net als mijn studiegenoten heb ik het scriptieproces als het meest pittige ervaren. Dat vraagt veel zelfdiscipline, veel tijd en regelmatig ‘nee zeggen’ tegen de leuke dingen in het weekend.