PIM presenteert visiedocument over de toekomst van marketingteams in het ‘AI- en duurzaamheidstijdperk’

de Redactie

Platform Innovatie Marketing (PIM) heeft een visiedocument ‘De marketingtoekomst in versnelling: AI en Duurzaamheid als krachtbronnen’ gepresenteerd. PIM wil daarmee een gids uitbrengen voor marketingprofessionals die klaar zijn om de toekomst te omarmen met een innovatieve en duurzame mindset in de snel evoluerende wereld van kunstmatige intelligentie (AI). Het visiedocument is geschreven door PIM-bestuurslid Irma Bollen, met ondersteuning van Klaske Kruk, Wim Vermeulen, Steven van Belleghem en Patrick Petersen. Samen hebben ze hun inzichten en expertise gebundeld om een ‘inspirerend en onderbouwd document te creëren’.

PIM legt uit: ‘In een tijd waarin technologieën razendsnel evolueren en consumenten hun gedrag voortdurend aanpassen, belicht PIM de cruciale rol van marketingteams bij het navigeren door deze complexe veranderingen. Het visiedocument biedt diepgaande inzichten en praktische aanbevelingen om marketingstrategieën te versterken en te vernieuwen, met een sterke focus op AI en duurzaamheid.’

Charelle Akihary, voorzitter PIM: ‘Sinds vorig jaar zet PIM sterk in op nieuwe initiatieven die interactie binnen onze unieke marketingcommunity vergroten. Met kennis, gedrevenheid en inspiratie willen we marketeers en organisaties helpen om echt in beweging te komen. Binnen het marketingvak gebeurt er veel op het gebied van technologie en duurzaamheid, maar we merken dat marketeers nog struggelen met het pakken van hun rol op dit gebied. Er is genoeg interesse in dit onderwerp, dat is een mooi begin. Maar wat kun en wat moet je er als marketingafdeling mee en waar begin je? PIM wil met dit visiestuk, een nieuw initiatief, marketeers en organisaties richting geven. Met goede literatuur, adviezen van experts en visie van bestuursleden van PIM gaat het iedere lezer helpen om maatschappelijke impact aan te jagen binnen hun organisaties. Let’s get started!’

Transformeer je marketing met AI en duurzaamheid

Het visiedocument van PIM duikt in de wereld van AI, waar automatisering van repetitieve taken en datagestuurde beslissingen de kern vormen: ‘Met de opkomst van generatieve AI verwacht Gartner dat tegen 2026 maar liefst 80% van de senior creatieve rollen getransformeerd zullen zijn. Dit biedt ongekende mogelijkheden en een nieuw speelveld voor creatieve marketing.’

‘Duurzaamheid is een andere gamechanger. PIM toont hoe marketingteams kunnen bijdragen aan een groenere toekomst door slimme, ethisch verantwoorde keuzes te maken. Van Google Nest tot Eneco, en van Patagonia tot Seepje, het document zit boordevol inspirerende voorbeelden van hoe AI, duurzaamheid, authenticiteit en transparantie leiden tot sterkere klantrelaties en merkloyaliteit.’

Download het visiedocument hier

Beeld credits: Pexels Cottonbro Studio


Gerelateerde artikelen
18 mrt 2025
NIMA Young Professionals organiseert impactvol event bij KPN
NIMA Young Professionals organiseerde een inspirerende masterclass bij KPN, waar jonge marketingprofessionals de kans kregen om te leren van een van de meest impactvolle campagnes van het jaar: ‘Stukje Van Mij’.
Lees meer
14 feb 2025
Peggy Kaal (SNS) over hoe de NIMA Marketingprijs haar team en merk liet groeien
Meedoen aan een marketingprijs is leuk, maar wat levert winnen nu concreet op? Vorig jaar won SNS in de categorie ‘Large’ bij de NIMA Marketingprijzen. Juryvoorzitter Jan Willem Koch RM vertelde eerder al wat een case een winnaar maakt. Maar wat gebeurt er ná het winnen? Peggy Kaal, Manager Merk & Communicatie bij SNS, deelt […]
Lees meer
Complete nieuwsoverzicht