Rabobank: ‘Onze marketingstrategie is sinds 2018 gericht op het stimuleren van de financiële gezondheid van onze particuliere klanten en de duurzame groei van onze zakelijke klanten.’

    Maak kennis met Rabobank en het MT van het Chapter Marketing

    Rabobank is een coöperatieve bank met meer dan 2 miljoen leden. Samen met onze stakeholders zetten we ons al 125 jaar in voor onze inmiddels 8,8 miljoen particuliere- en zakelijke klanten en een toekomstbestendige samenleving. Sinds onze oprichting werken we op dezelfde manier: samen, als een coöperatie. Dat zullen we blijven doen, want in onze visie is ook de toekomst coöperatief. En omdat het verduurzamen van ons leven en werk dé uitdaging van deze tijd is, helpen we overal in Nederland met het versterken en ‘vergroenen’ van onze leefomgeving. Niet voor niets heeft ‘de coöperatieve Rabobank’ als missie: “Growing a better world together”.

    Onze marketingstrategie is sinds 2018 gericht op het stimuleren van de financiële gezondheid van onze particuliere klanten en de duurzame groei van onze zakelijke klanten (marktpenetratie). Met die twee ‘klantfilosofieën’, waarin individuele klantbehoefte(s) worden gekoppeld aan relevant maatschappelijk klantbelang, willen we élke dag het verschil maken voor onze klanten. Daarnaast ondersteunen wij als coöperatieve bank twee grote wereldwijde transities: de voedseltransitie, en de klimaat- & energietransitie. Dit doen wij natuurlijk vanuit onze (digitale) basisdienstverlening, maar zeker ook met onze nieuwe ‘beyond banking’ oplossingen (bijvoorbeeld OV-reizen met bankpas, parkeren via onze app, verduurzamings-scan voor je huis, het bouwen van smart buildings, zonnepanelen-aanbod voor leden, embedded lending proposities, energie- en carbon insights). Naast de bestaande strategie van marktpenetratie zijn we dus gestart met productontwikkeling buiten de financiële categorie en begeven wij ons op nieuwe markten (diversificatie).

    We (Ingrid van der Chijs, Lieke Hoogteijling, Bart Klomp, Dorkas Koenen, Mark Meester en Ludo Voorn) vormen met z’n zessen het MT van het Chapter Marketing. Élke dag zetten we ons samen met ca. 100 marketingcollega’s in om waarde te creëren voor onze klanten, de samenleving en de bank. Daarbij hebben we als MT Marketing een bijzondere passie voor het opleiden van marketeers, en uiteraard ook van andere collega’s binnen onze organisatie, met, zoals wij dat intern noemen, een ‘vak-volwassen’ perspectief op de rol van marketing als integrale bedrijfsfunctie binnen een organisatie; digitaal en data-driven. Onze eigen Rabobank Marketing Academy is daarvoor een belangrijk instrument.

    Wat maakt jullie marketingaanpak onderscheidend?

    Qua propositie onderscheiden wij ons omdat wij al meer dan 125 jaar een coöperatieve bank zijn: onze leden zijn onze aandeelhouders. Dat vertaalt zich door in de mentaliteit waarmee we onze dienstverlening vormgeven; we helpen en denken mee in alles wat we doen en hebben daarnaast een bijzonder oog voor het realiseren van een positieve bijdrage aan onze samenleving. Niet voor niets gaat ons dienstenassortiment inmiddels verder dan bancaire oplossingen alleen; we helpen onze klanten bijvoorbeeld heel actief met verduurzamen, o.a. door energie/carbon-inzicht in de Rabo App, de verduurzamings-scan, het zonnepanelen-aanbod, de duurzame innovatieprijs, de innovatielening, en onze lease-oplossingen rondom electrificatie. Ook kunnen we – onder andere – dankzij onze samenwerking met Interpolis ook bijna alle risico’s afdekken die kunnen ontstaan bij duurzame investeringen zoals biomassa-installaties, windmolenparken en het installeren van zonnepanelen. Zo helpen we ondernemers in de duurzaamheidstransitie niet alleen met een financiering maar ook met een duurzame verzekeringsoplossingen.

    Qua marketingbenadering onderscheiden we ons door onze unieke Journey-Owned-Paid strategie en ons ‘marketingbrein’. We hebben de afgelopen drie jaar een state of the art MarTech-landschap gebouwd dat gegevens (bijv. datapunten uit klantprofielen, interactiegegevens, gedragsgegevens, gebeurtenisgegevens) omzet in relevante, gepersonaliseerde berichten voor klanten. Maar we starten dus toch altijd eerst met verbeteringen in de klantreis (CRO), zetten daarna onze krachtige owned channels in en kopen daar bovenop eventueel pas Paid-advertising in (ATL en/of BTL) in het geval marketingdoelstellingen anders niet gehaald kunnen worden. Hiermee verankeren we het feit dat marketing resources (FTE’s/budget) in bijna alle gevallen accountable worden ingezet. Door de kracht van onze owned channels te benutten (ca. 3,4 mio. unieke bezoekers per dag), gecombineerd met onze geavanceerde marketingtechnolgie (ons marketingbrein), zijn we in staat om élke klant (van de 8,8 miljoen), op het juiste moment en via het juiste kanaal te voorzien van een (coöperatieve) service- of sales-propositie. We werken dus eigenlijk niet meer met traditionele segmenten, want we zijn inmiddels met onze > 2.500 real-time campagnes (de zgn. offermatrix) hard op weg om het niveau van one-to-one marketing te bereiken. Op jaarbasis realiseren we intussen meer dan 300 miljoen relevante interacties met onze klanten en prospects. Hiermee is ons ‘marketingbrein’ intussen onze belangrijkste ‘marketing asset’ geworden, wat we breed inzetten voor zowel service, sales als maatschappelijke activaties, zoals het digitaal stemmen op maatschappelijke initiatieven door onze meer dan 2 miljoen leden.

    Wat is jullie voorbeeld merk van Rabobank en waar kijken jullie persoonlijk tegenop?

    Veel geijkte voorbeelden zijn natuurlijk intussen wel bekend. Ook in de (financiële) dienstverlening. Als MT kijken we voor ‘out of the box’ inspiratie graag naar gevestigde bedrijven in andere branches die hun klanten daadwerkelijk ondersteunen om grote maatschappelijke transities te kunnen omarmen en die transitie op die manier significant te versnellen. Een mooi voorbeeld in dat kader, wat wellicht niet bij iedereen in Nederland ‘op de radar’ staat, is Ørsted, een bedrijf dat zich transformeerde van een traditioneel olie- en gasbedrijf naar de grootste ‘offshore wind farm’ van de wereld.

    Een tweede voorbeeld is wat ons betreft BMW, een bekende autoleverancier met meer dan 100 jaar ervaring, dat haar assortiment transformeert van benzine- en dieselauto’s, via hybride modellen naar full electric modellen. Zonder in te leveren op klantbeleving en rijplezier, maar nog belangrijker, ze nemen hun klanten mee in deze beweging naar een duurzamere toekomst.

    Wat is de eerste reactie op de nominatie?

    Natuurlijk vinden we het een eer om genomineerd te zijn als NIMA Company of the Year in deze categorie! Dit is een mooie beloning en erkenning voor het werk van onze bank en zeker voor al onze marketeers, die samen met alle andere collega’s elke dag hard werken om particuliere huishoudens in Nederland financieel gezonder te laten worden. En ondernemers helpen om duurzaam te groeien, samen met het stimuleren van de energie- & voedseltransitie wereldwijd. Niet voor niets zeggen we intern vaak dat eigenlijk ‘everybody a marketer’ is. Uiteraard feliciteren we Bever en Henri Willig Group met hun nominaties, en gaan we onze uiterste best doen om uiteindelijk deze mooie prijs te winnen.

    Wil jij aanwezig zijn tijdens de uitreiking van de NIMA Marketingprijzen? Kom dan 15 juni 2023 naar de NIMA Marketing Day in DeFabrique in Maarssen. Meld je hier aan.