Ralf Strauss (EMC) over marketing in Europa en de uitdagingen van corporate marketing

Je hoort er niet dagelijks over, maar het is nogal een organisatie: de European Marketing Confederation (EMC), die net de Duitser Ralf Strauss heeft gekozen als nieuwe voorzitter. De EMC is de overkoepelende associatie van de Europese marketing-beroepsverenigingen, die onder meer is belast met toezicht op het verstrekken van internationaal erkende persoonstitels als – in Nederland – Register Marketeer en Senior Marketing Professional. Ook verricht het EMC pan-Europees marketingonderzoek en ondersteunt het marketeers die internationaal opereren. Namens Nederland is NIMA aangesloten bij de EMC, maar ook illustere marketingclubs als het Britse CIM en het LIMA (echt!) uit Litouwen zitten erbij.

Strauss wás al sinds 2013 president van het Deutscher Marketing Verband, de Duitse beroepsvereniging voor marketingprofessionals – ook aangesloten bij EMC uiteraard – en hij heeft zin in zijn nieuwe baan, al is het volgens eigen zeggen zijn zevende. “De uitdagingen in corporate marketing, zoals digitalisering, marketing automation, organisatie van marketing en omnichannelmanagement, gaan redelijk gelijk op in de Europese landen. Het is ons mandaat en onze missie om synergie-effecten aan te wakkeren en nauw samen te werken met de verschillende aangesloten associaties”. Ronkende taal uit het persbericht. Mooie aanleiding voor een vraaggesprek, want zeg eerlijk: hoe vaak krijg je de kans voor een interview met een Duitse marketing-eindbaas? Hij bleek behalve heel hoffelijk en benaderbaar in extremis digital marketing savvy trouwens.

Lees dit interview op