Auteur: Rupert Parker Brady
Uitgever: Het Boekenschap
ISBN:  9789492723123

Eerste druk: 2018

Kernwoorden: retail, ondernemen, shopping, FMCG

Boekrecensie door Eric van Arendonk*, Register Marketeer – mei 2018

Het 130 jarig bestaan van Albert Heijn in 2017 is de aanleiding geweest om stil te staan bij de toekomst. Met Appie Tomorrow presenteert Albert Heijn een inspiratiebron voor 2025, zo stelt de huidige CEO van  Wouter Kolk. Vertegenwoordigingen van alle stakeholders hebben bijgedragen aan deze inspiratiesessie. Denk daarbij aan medewerkers, klanten, experts op vele gebieden, leveranciers, producenten en ook de Raad van Kinderen. Men heeft hierbij gekozen om een mening te vormen over de zes gebieden; “Verbinding met klanten”, “Duurzame samenleving”, “Technologie en data”, “Werk van de toekomst”, “Voeding van de toekomst” en “Winkelen in de toekomst”.

Ieder onderwerp wordt uitvoerig belicht vanuit diverse standpunten, natuurlijk vanuit een expert op het gebied en vanuit retail perspectief. Tenslotte sluit een verantwoordelijke van Albert Heijn het desbetreffende hoofdstuk af met haar/ zijn beschouwing. Naast dat de onderwerpen niet als standaard te bestempelen zijn, zijn ze zeker relevant voor de toekomst van de supermarkt. Het geeft een goed idee van wat ons te wachten staat. Een mooie toekomstverkenning van de door henzelf  beschreven foodretail. Ondanks dat men de stip op 2025 gezet heeft stellen ze dit jaartal ook gelijk ter discussie. De geschiedenis heeft geleerd dat het benoemen van een dergelijk toekomstig tijdstip zelden overeenkomt met de werkelijkheid. De voorspelling zit meestal wel in de goede richting, wat op zich belangrijker is dan het jaartal. Juist omdat  Albert Heijn weet dat ze de wijsheid niet in pacht hebben, blijven ze de ontwikkelingen nauwgezet volgen. Door blijvend verbinding zoeken met hun stakeholders. Flexibiliteit ziet men als een belangrijke competentie om de ontwikkelingen te vertalen naar de organisatie.

Het boek leest vlot weg en is boeiend gestructureerd opgezet. Auteur Rupert Parker Brady heeft de input van een variëteit aan meningen van anderen tot een goed leesbaar geheel samengesteld.

Als marketeer vind ik een dergelijk document een sterk staaltje van marketing. Door zo objectief mogelijk de ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op je businessmodel te beschouwen en daarna pas je koers/strategie te bepalen. Ik heb net ook het boek van Blokker gelezen, een organisatie van ongeveer gelijke leeftijd. Daarin lees je wat de gevolgen zijn van het niet bewust zijn van de externe ontwikkelingen. Het boek Appie Tomorrow is sowieso een “must read” voor degene die zich bezig houden met retail en horeca want die twee branches kruipen steeds meer naar elkaar toe.

* Eric van Arendonk is adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.