(Recensie) Holy Fuck – op expeditie naar de toekomst van seks

Boekrecensie door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer I augustus 2018

Nieuwe generaties, een verhardende maatschappij, meer lange afstandsrelaties en vooral nieuwe technologieën gaan seks veranderen. Dat deed auteurs Mabel Nummerdor en Jeanneke Scholtens besluiten om op onderzoek te gaan en een boek te schrijven over de voorspelde trends die seks straks beïnvloeden. Wordt seks onpersoonlijk en functioneel?  Is het mogelijk om met selfieseksbewegingen je mobile device op te laden? Wordt seks dus emotieloos en steeds minder sexy? Is zelfs een sexit denkbaar?

De stijl van de auteurs is snel en komt direct ter zake. Geen trage opbouw, maar kernachtig en heerlijk verwoord. De prachtige visuals zijn een streling van het oog. In zeven hoofdstukken worden we meegenomen in een verzameling voorspelde mogelijkheden. Veelal onderbouwd met feiten en al ontwikkelde prototypes.

De bedoeling van de auteurs is om met deze toekomstoriëntatie het debat over sekstrends te openen. Is fairtradeporno bijvoorbeeld een bestendige trend? Deze trends bieden marketeers interessante inzichten, aangezien seks al decennialang een rol speelt in marketing. De handel speelt graag in op het ideaalbeeld van vruchtbaarheid, voortplanting en baby’s. Meer nog wordt seks ingezet om psychologische en esthetische onzekerheden om te vormen naar verleidelijke schoonheid. Seks verkoopt. De commercie biedt ons een positieve drijfveer om onszelf mooier, jonger, aantrekkelijker en sexier te doen lijken. Merken, designers en verkopers kunnen niet om seks heen. Ook in de toekomst niet.

Terwijl we onder ogen moeten zien dat één van onze oudst bekende behoeften voorgoed verandert. Door de externe omgeving. Toch? Of verandert de mens? We gaan van min of meer loyale relaties die vol zijn van menselijk entertainment naar toekomsttijdperken waar seks geconsumeerd wordt via digitale hartstocht, virtuele lovers en zelfs robotminnaars.

Het boek is veel meer dan een fantasierijke aaneenschakeling van nieuwe toepassingen. Het brengt voor- en nadelen in beeld. Zo verschuiven de safe sex risico’s naar verwachting van seksueel overdraagbare ziektes naar privacy protection. We krijgen te maken met digitale opslag van data uit connected toys, of misschien wel ongewenste afgifte van ons DNA ‘na gebruik’ door anderen. Ethische kwesties, die vragen om een reconstructie van fatsoensnormen. Aangepaste wetgeving zelfs. Wat zou er gebeuren als we straks hormonaal kunnen herprogrammeren? Als machines de plaats van de vrouw innemen en kunnen bevallen van baby’s? Stel, dat de overheid zich door vergrijzing genoodzaakt ziet om geboortes op te schroeven?

Wat, als we technologie toevoegen aan ons lichaam en breinstimulatie het overneemt van lichamelijke aantrekkingskracht? Komt er dan langzamerhand een einde aan seks met het lijf? Ontstaat er een welvaartskloof tussen arm en rijk om het gebruik van die technologie te kunnen betalen?

Seks is straks in vele vormen overal en openlijk beschikbaar. Er is geen schaarste meer. Wie weet wordt daardoor de intimiteit van body-to-body seks juist wel weer hip.

Het is tijd om de nieuwe fenomenen zowel privé als professioneel aan de spreekwoordelijke koffietafels te bespreken, vinden Nummerdor en Scholtens. Dit boek biedt inspiratie om anno 2018, onze oudste basisbehoefte tot aan 2075 onder de loep te nemen. De toekomst is dichterbij dan we denken.

Holy Fuck

op expeditie naar de toekomst van seks

Auteurs: Mabel Nummerdor & Jeanneke Scholtens