Red Bull Racing en Register Marketeers


    Hoe vaak krijg je de kans om het misschien wel meest enerverende marketingbedrijf ter wereld te bezoeken? Want wat ís Red Bull eigenlijk? Tot een aantal jaar geleden een energy drink met een bijzondere hobby, sinds een aantal jaar vooral een raceteam met een daaraan verbonden… energy drink. Een groep Register Marketeers vertrok afgelopen 4 april richting Red Bull Racing Milton Keynes om er te leren over Formule 1, sponsoring en de toekomst van het marketingvak. En van elkaar natuurlijk.

    Er werken meer dan 800 mensen bij RBR die exclusief werken voor het Formule 1-team. Het ‘mantra’ van de fabriek vind je op verschillende plekken en in koeienletters op de muur: ‘This is where racing dreams become reality.The path to every pole position, podium finish, race victory and championship,begins inside these doors’. Gedurende het Formule 1 seizoen worden circa 1.000 design releases en meer dan 30.000 updates geïmplementeerd. Van alle marketingcontent die Red Bull produceert, is ruim eenvijfde Formule 1-gerelateerd. De ongeveer 15 deelnemende Register Marketeers bezochten een presentatie van Oliver Hughes, Marketing Director van RBR over zijn marketingoperatie die naar eigen zeggen ‘vooral geld moet opleveren’ voor Red Bull. Nigel Geach – Senior VP Global Motorsport – bij Nielsen Sports verschafte inzicht in de soms ‘mind boggling’ bereikcijfers van F1 en andere grote sporten, zoals de Champions League. Marcel Beerthuizen, oprichter van
    het bedrijf BigPlans, sprak over partnerships en sponsoring. Over de uitdagingen en valkuilen, relevantie, post-rationalisatie, het belang van budget voor activatie en over zijn conclusie dat creativiteit uiteindelijk het verschil maakt.Julia McCredie, Corporate Event Manager van RBR gaf de NIMA-delegatie tenslotte een rondleiding door de fabriek, wat een uniek kijkje verschafte
    in de keuken van een Formule 1-team. Tijdens de verschillende sessies, het diner en – yes! – de bar, werd vooral heel veel gesproken over het vak. Over fusies en overnames, over CEO’s die
    goede marketeers blijken (of juist niet), over vakprijzen en verschillen tussen consumentenmarketing en B2B. Over de rol van creativiteit en de afnemende rol van reclamebureaus. Borrelpraat.

    (met dank aan Joost Niepoth RM)