Register Marketeers op pelgrimstocht naar de Nordics


Anderhalve dag vrijmaken in de agenda van een gezelschap NIMA Register Marketeers zal altijd een uitdaging blijven, maar een meet & greet met de Global Marketing Communication Manager van IKEA blijft kennelijk een ontegenzeggelijk aantrekkelijk perspectief. Wellicht reden waarom niet minder dan 22 RM’s zich afgelopen donderdag 2 november meldden op Schiphol voor een memorabele RM-reis richting Jeroen Hubert: zonder twijfel ’s lands meest besproken ‘Nederlandse marketeer over de grens.’

Omdat de excursie – naast het voorgenoemde uitstapje naar Malmö ook een sessie in het vooruitzicht stelde bij TDC Group’s Jaap Postma, Senior Executive Vice President Consumer en Member of the executive committee van TDC, was Kopenhagen de reisbestemming. De Deense hoofdstad ligt niet ver van het Zweedse Malmö en daarvoor moeten reizigers inderdaad dé Brug over die het Zweedse en Deense vasteland met elkaar verbindt. Vanuit Hollands perspectief is dat misschien vergelijkbaar met een slinger over de afsluitdijk: In werkelijkheid vertegenwoordigen beide oevers ook echt twee totaal verschillende Scandinavische culturen, al spreken Denen en Zweden makkelijk met elkaar en dat geldt ook voor hun marketingtaal, die modern en globaal Angelsaksisch georiënteerd is.

Inzichten
Veel van de deelnemers kennen Jeroen Hubert langer en spraken hem eerder, dus kreeg zijn welkom het karakter van een gezellige heads up. Daar is ook alle reden voor, want Hubert deelt graag en gemakkelijk zijn ontwikkelende inzichten en IKEA is een uniek bedrijf dat zich welbeschouwd richt op álle inwoners van de landen waarin het actief is. Dat die globale focus niet hoeft te leiden tot weer een apart Marcom-hoofdkwartier heeft te maken met de focus van het bedrijf en de vrij heldere ‘basic marketing principles’ van Hubert.

Terug aan gene zijde van de Öresund wachtte het gezelschap een welkom door Jaap Postma, Senior Executive Vice President Consumer bij TDC Group (voorheen Tele Danmark Communications), kort door de bocht: De Deense KPN. Postma bekleedt er – eveneens – een bijzondere positie voor een Nederlander, al kennen we meer Europese telecomgiganten met Nederlanders in de C-Suite.

Rollercoaster
Naar het waarom kunnen we raden, maar duidelijk werd dat de het ontwikkelingsniveau van de industrie ondanks in het oog springende verschillen, niet zoveel verschilt met de Nederlandse praktijk en dus ligt de lat hoog: vrijwel dekkende high end-netwerken, enorm hoge penetratie van telecomdiensten en moordende concurrentie waarin competative advantage soms geen langere looptijd hebben dan een kwartaal. Het vereist niet alleen snelheid van handelen, maar ook een werkwijze en bedrijfsmissie die dat mogelijk maakt.

Met een geplande retourvlucht naar Schiphol die in de vooravond van dezelfde dag plaatsvond kregen de Registers waar ze om vroegen: een strategische marketingrollercoaster van nauwelijks meer dan een etmaal op bezoek bij organisaties waar écht wat te leren is.