Suits & Hoodies – Quintin Schevernels

Een aantal bestaande Amerikaanse modellen wordt vereenvoudigd weergegeven. Iets wat de Hoodies vast weten te waarderen; Een heerlijk leesbaar boek voor de generatie jonge ondernemers van nu.

Auteur: Quintin Schevernels
Uitgever: Business Contact
ISBN: 9789047008798 | NUR 801
2016.

Trefwoorden: start-up, management, corporate, generatie,

suits hoodies

Boekrecensie door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer | maart 2016

Auteur Quintin Schevernels heeft ervaring bij zowel corporates als start-ups en schreef een boek vanuit zijn persoonlijke reis over het ondernemen van nu en in de toekomst. Met bedrijfsmatige ervaringen van de start tot exit, inclusief gebeurtenissen op financieel gebied, is dit een marketingmanagementverhaal in pocketvorm.

Is er een doelgroep voor de ‘start-up uit een boekje’? Zijn het misschien niet meer de Suits dan de Hoodies die boeken lezen? Door de ondertitel Het geheim van de succesvolle start-up zullen ook jonge ondernemers zich aangesproken voelen. Voordeel van dit boek is dat je het in korte tijd uitleest. De zogenoemde geheimen gaan over essentials zoals focus, timing en funding. In de bijlage staat Schevernels’ Essential Scorecard om zelf je organisatie langs de lat te leggen.

Een aantal bestaande Amerikaanse modellen (BCG matrix, PLC) worden vereenvoudigd weergegeven. Iets wat de Hoodies vast weten te waarderen. Het is een heerlijk leesbaar boek voor de generatie jonge ondernemers van nu. Die met dit boek in de hand tevens een zeer goede bronnenlijst per onderwerp ontvangen voor meer boeken, artikelen en video’s om zich verder in te verdiepen. Voor de geoefende lezer van (strategische) marketingboeken biedt het weinig nieuws en inspiratie. Die komt in marketingboeken van de laatste vijf jaar overal dezelfde voorbeelden en quotes tegen. De 10 waarheden van Google, de cultuur van Zappos, de eigenzinnige oprichters van Apple en Microsoft, hier aangevuld met ondermeer het Nederlandse Layar en Vonq. Concluderend is het een prettig spiegelboek om te lezen voor de ondernemer of marketeer die op het punt staat zijn start-up droom na te jagen.

 

Praktisch: ***

Leesbaar: *****

Actueel: ****

Vernieuwend: *

Ons oordeel: ***  Lezenswaardig