‘Twee merken maken écht kans om beste inhaker van 2020 te worden’

Dat de paaseitjes veel te vroeg in de winkel liggen en dat mensen daarover vallen, 1 april, Pride Amsterdam en de Champions League-wedstrijd Tottenham Hotspur-Ajax. Op welke van deze momenten werd het grappigst, mooist, snelst en meest creatief ingehaakt? Wie wint de prijs voor beste inhaker? Vijf inhakers zijn genomineerd voor de Best Social Awards 2020, die uitgereikt worden op 27 mei tijdens een live stream. Ik doe net als vorig jaar een voorspelling, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten!

In 2019 won de inhaker van Bol.com, met een knipoog naar de ophef rond het trollenleger van zanger Dotan. De voorspelling die ik vorig jaar deed is dus uitgekomen. En ook dit jaar doe ik een voorspelling van de winnaar. De voorspelling heeft niets met mijn persoonlijke voorkeur te maken, maar is gebaseerd op een aantal wetenschappelijke inzichten over effectieve inhakers. De kenmerken die een rol spelen bij de effectiviteit van een inhaker zijn de volgende: type moment waarop ingehaakt wordt, de timing van de inhaker, de mate van congruentie tussen moment, merk en inhaker, of de inhaker de eventuele incongruentie tussen moment en merk oplost en het verrassingseffect van de inhaker. Benieuwd of mijn voorspelling ook dit jaar in lijn is met de uitslag van de jury. De inhakers zijn nieuw, het onderzoek is hetzelfde natuurlijk.

Lees deze blogpost van Suzanne de Bakker op