Veel animo voor diversiteitspeiling op 1 juli

    Deze week roepen 18 brancheorganisaties hun leden en achterban op om op 1 juli mee te doen aan de eerste wereldwijde peiling over diversiteit & inclusie onder medewerkers in de marketing- en communicatie-industrie. ADCN, bvA, DDA, DDMA, Dutch Marketing Diversity Fund, Effie, GVR, Include Now, Logeion, MOA, MWG, NIMA, Orange Lions, PIM, RAW, Screenforce, SIRE, VIA en Vinex doen mee aan het onderzoek.

    Initiatiefnemer van de peiling is de World Federation of Advertisers (WFA). Het wereldwijde onderzoek onder medewerkers in de marketing- en communicatie-industrie moet laten zien wat de stand zaken is binnen de branche. Er wordt onder meer onderzocht hoe divers de industrie is en hoe medewerkers de aanpak binnen hun eigen organisatie ervaren. De Nederlandse aanjagers van dit initiatief zijn bvA – de Nederlandse evenknie van WFA – en Via, samen met partners van het Dutch Marketing Diversity Fund.

    Op 1 juli, omgedoopt tot ‘All In Monitor’, wordt er een zogenaamde All-in dag georganiseerd, waarop zoveel mogelijk mensen uit de branche tijd reserveren om deel te nemen aan het onderzoek. De link naar het onderzoek wordt op die dag – donderdag 1 juli – door de deelnemende organisaties verstuurd. De antwoorden worden anoniem behandeld en kunnen niet naar individuele respondenten herleid worden.

    Beeldvorming

    Het onderwerp Diversiteit en Inclusie staat hoog op de agenda in de reclamebranche. Het belang van de studie is dan ook groot, zei bvA-directeur Henriette van Swinderen eerder. ‘Uit onderzoek van bvA bleek eerder dat de invloed van reclame op de maatschappelijke beeldvorming enorm is, maar tegelijkertijd ook niet divers genoeg is. Dat willen we veranderen, want iedereen moet zichzelf erin kunnen herkennen.’

    Van Swinderen is blij dat zoveel brancheorganisaties zich hebben aangesloten. ‘Daarmee wordt het mogelijk om Nederland-specifieke inzichten te krijgen in de huidige situatie, zodat we als branche kunnen werken aan een werkomgeving waarin iedereen zich erkend en gewaardeerd voelt’, zegt Van Swinderen.

    Dit artikel verscheen eerder op Adformatie