Voormalig Marketingtalent van het Jaar Liesbeth Gouda: ‘mensen moet je niet vastbinden’

Nederland kent relatief veel goede hbo’s en universiteiten met marketingopleidingen dus er loopt ook veel écht talent rond. Uitdaging is natuurlijk wel om die pareltjes te vinden zodra ze zijn losgelaten in de corporates en grotere marketingbedrijven, maar daarvoor hebben we dé verkiezing van het Marketingtalent van het Jaar. Ook nu wordt er weer driftig genomineerd, want op 31 maart as. weten we wie Joost Geurtsen van Nu.nl opvolgt als ‘beste onder dertig’. In 2012 werd Liesbeth Gouda benoemd tot beste jonge marketeer binnen de Nederlandse landsgrenzen. Wat gebeurt er met je als je zo’n prijs pakt?

(NB: zelf een talent aandragen voor de nominaties van 2018? Dat kan!)

Door: Luuk Ros SCP

We hebben je vijf jaar geleden leren kennen toen je bij PostNL werkte en daar een prachtig marketingproject mocht neerzetten voor de 1%-club. Wat doe je nu?
Je treft me op een mooi moment: In oktober ben ik voor mezelf begonnen en heb nu een eigen brandingbureau Another Brand Story. Daarin geef ik masterclasses, brandingprogramma’s, brand coaching en adviestrajecten. Ik heb een eigen methodiek ontwikkeld waarmee ik alle aspecten die bij branding komen kijken behandel en op basis daarvan bouw ik samen met de klant een sterke positionering en daarmee een sterk merk op. De methodiek is gebaseerd op een flamingo.

Flamingo?
Jazeker, en niet alleen omdat ze hip, cool en roze zijn, maar omdat een flamingo allemaal kenmerken bevat die jouw bedrijf of jouw merk ook zou moeten bevatten. Zo is het woord flamingo afgeleid van flamma oftewel vlam in het Latijn, dus wat laat jou nu echt vlammen, wat is jouw why, wat is het bestaansrecht? Daarnaast is de flamingo onder andere verantwoordelijk, in balans, sociaal, betrouwbaar en kan die in ongewone situaties overleven. Allemaal elementen die aan bod komen, gefundeerd met bestaande succesvolle business en marketingmodellen.

Ah een eigen bedrijf. Was dat stiekem iets wat je altijd al wilde?
Voor mezelf beginnen was voor mij altijd al een droom, maar ook heel spannend. Ik kom niet uit een ondernemersgezin en opgegroeid met het idee dat zekerheid erg belangrijk is. En dat heb je niet als ondernemer, je springt in het diepe en geeft een vast inkomen, structuur en veiligheid van het werken bij een werkgever op. Ondanks dat heeft het altijd in mijn hoofd rondgespookt, maar had ik nog niet het juiste moment gevonden. Ook omdat ik altijd met veel plezier bij werkgevers heb gewerkt. Los van zekerheid, geef je natuurlijk ook het hebben van collega’s op en ik ben écht een gezelschapsdier, dus dat was een ander punt waar ik mee worstelde. Nu eenmaal gekozen voor het ondernemerschap ben ik heel gelukkig. Want tegenover een onzekere situatie staat dat je alle vrijheid krijgt, zelf altijd de beslissingen neemt en ik echt helemaal kan doen waar mijn passie ligt.

Branding dus! Branding is voor mij waarde creëren, onderscheidend zijn en impact vergroten door authenticiteit de kern van je merk te laten zijn. Dit goed doen en daarmee tot die kern komen is waar ik gelukkig van word. Zo kan ik mensen helpen hun bedrijf te laten groeien en hun ondernemersdromen waar te maken. Dat is toch fantastisch!

Ik ben 1,5 maand bezig en het geeft zoveel energie en plezier, en ik merk ook gelijk dat je dat terug krijgt. Ik heb nog weinig tot geen acquisitie gedaan en toch ben ik al door meerdere bedrijven benaderd voor hulp. Ik geloof er ook heilig in, dat wat je erin stopt, je ook weer terugkrijgt. Door 3 dagen met andere bureaus op kantoor te zitten, zorg ik ervoor dat ik kan sparren als daar behoefte aan is. En het biedt natuurlijk een fijne portie gezelligheid.

Een lastige, maar wel een leuke: Heeft Nederland veel marketingtalent?
Ik denk zeker dat er veel talent in Nederland is, talent is natuurlijk een wat ondefinieerbaar begrip. Om maar even een van de zangtalentenprogramma’s als voorbeeld te nemen, er komen daar mensen die oprecht geloven dat ze heel goed kunnen zingen, terwijl wij toch echt horen dat kattengejank nog beter klinkt. Het mooie van die mensen is dat ze in zichzelf geloven, ik denk dat er ook heel veel mensen zijn die daar wel wat meer van mogen hebben, geloof in jezelf. Aan de andere kant is begeleiding en toetsing van je talent ook erg belangrijk. Goede universiteiten zijn daarvoor een eerste stap, maar vervolgens is het heel belangrijk om goede keuzes te maken op de arbeidsmarkt. Deels beslis je dit zelf en deels is het een kwestie van geluk. Ik heb managers gehad die me letterlijk naar een hoger level hebben gebracht, maar ook managers waarvan ik het gevoel had dat ze me klein probeerden te houden. Van beiden leer je veel, het belangrijkste is uiteindelijk dicht bij jezelf te blijven en in jezelf te geloven maar wel ook open te staan voor kritiek en jezelf daarmee verbeteren.

In 2012 werd je samen met Marieke Bos Marketingtalent of the Year. Hoe kwam je ooit in die shortlist van genomineerden?
Ik ben voorgedragen door communicatiemanager Claudia Ammerlaan bij PostNL, vervolgens moest je zelf een motivatie schrijven. Op basis van die motivatie en mijn LinkedIn-profiel ben ik in de top 10 gekomen. Degenen in de top 10 moesten allemaal een case van de 1% club maken en werden daarnaast geïnterviewd door Schaal X

Maar wat deed het ‘m destijds? Waarom won je?
De combinatie van het neerzetten van een sterke case voor 1% club, breder kijken dan de vraag die werd gesteld, goed onderzoek doen naar de insights van de doelgroep, een samenwerking neerzetten met een commercieel bedrijf, creatief zijn en daarnaast ook mijn enthousiasme om het over te brengen op anderen, waardoor zij mij de prijs gunden en ook op me gingen stemmen.

Open deur, sorry daarvoor, maar wat doet zoiets met je? Staan bedrijven in de rij?
Het was echt geweldig om die prijs te winnen, je krijgt zoveel reacties, ook van mensen die je helemaal niet kent, of die je al heel lang niet hebt gesproken. En het opent ook nieuwe deuren, niet alleen bij werkgevers. Ik heb bijvoorbeeld ook met een interview en zelfs op de cover van Adformatie gestaan. Ik heb er daarna altijd profijt van gehad bij sollicitaties en wordt ook nog steeds veel benaderd op LinkedIn. Nu helpt het mij als ondernemer om mijn credibility te versterken. Mensen worden toch altijd getriggerd door gewonnen prijzen.

Lastig aan talenten is natuurlijk dat ze groeien en nog niet zo zichtbaar zijn, hoe máák je jezelf of je collega zichtbaar? Zijn er tips?
Ik denk niet dat het lastig aan talenten is dat ze nog niet zichtbaar zijn, maar dat managers er vaak niet mee bezig zijn en snel vervallen in dagdagelijkse werkzaamheden. Groei is vaak wel een onderdeel van het managen maar binnen het bedrijf, en zelfs daar moet je vaak veel moeite voor doen. Ik denk dat iedereen wel eens heeft moeten vechten voor een promotie, of om budget te krijgen voor een opleiding, laat staan om iets te bereiken wat ook buiten de organisatie zichtbaar wordt… Of ze weten überhaupt niet dat ze hun mensen kunnen opgeven hiervoor.

Ik denk dat het juist heel sterk is om het wel te doen, ten eerste geef je diegene een dosis zelfvertrouwen, ten tweede is het goed voor de organisatie als iemand van jouw organisatie wint en tot slot stimuleer je groei van die persoon en ik denk dat dat iets heel moois is wat je voor iemand kan betekenen. Bij Center Parcs heb ik de deelname van Judith Franse uit mijn team ook heel erg ondersteunt en gepromoot. Zij is uiteindelijk in de top 3 gekomen, ook daar ben ik heel trots op.

En weggelopen is ze zeker niet, ze werkt nog steeds met veel enthousiasme bij Center Parcs. Zoals ik al eerder zei, ik geloof dat wat je geeft dat je dat ook weer terug krijgt.. En mocht iemand toch een aanbieding krijgen die diegene echt niet voorbij wil laten gaan dan is dat ook van harte gegund en een mooie stap. Er komt weer nieuw talent voor terug, wel of geen marketingtalent: mensen moet je niet vastbinden, maar juist altijd stimuleren om te groeien bij jou of ergens anders.

Tot besluit: juist door het project dat jij destijds mocht leiden of begeleiden – ook nog eens een goed doel – viel je op en kreeg je sympathie: je zichtbaarheid en verrichtingen werden daardoor heel concreet, en dus ook jouw talent. Is het wel zo’n goed idee om je als écht talent helemaal te begraven in een corporate? Het duurt eeuwen voordat ‘marketing Nederland’ je dan in de gaten krijgt…
Tsja lastige vraag, ik heb altijd veel mogelijkheden gehad binnen zowel PostNL als Center Parcs om mijzelf te ontwikkelen en projecten te doen waarin ik kon groeien en vrijgelaten werd om het in te vullen op mijn manier. Zeker bij PostNL waren de projecten die ik deed, projecten met een grote zelfstandigheid omdat ze binnen de nieuwe e-commercetak vielen. Zodra ik of het project meer in de bestaande organisatie kwam te liggen, werd het voor mij minder interessant en heb ik de keuze gemaakt om iets anders te gaan doen. Maar dat is iets wat bij mijn karakter past, vrijheid en genereren van nieuwe dingen, daarom ben ik nu ook ondernemer en kan ik dat altijd blijven doen. Of ‘marketing Nederland’ je in de gaten krijgt is iets waar jezelf ook een rol in speelt, voor je eigen ontwikkeling is het goed om naar netwerkbijeenkomsten, opleidingen en dergelijke te gaan. Dan bouw je automatisch ook je netwerk uit.